01.10.2021 - 18:00
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència espanyola (CNMC) ha multat amb 127,3 milions d’euros les empreses Bombardier, Cafs, Cobra, Nokia, Siemens Rail, Siemens S.A. i Thales per haver creat un càrtel que es va repartir “de forma fraudulenta” durant quinze anys obres vinculades a la seguretat i les comunicacions del TGV i de línies convencionals de tren per valor de 4.100 milions d’euros. L’entitat també ha multat deu directius d’aquestes empreses amb 483.000 euros per la seva responsabilitat en els fets. Segons la CNCM, les empreses del càrtel van ser adjudicatàries d’almenys vuitanta-dues licitacions del Ministeri de Foment espanyol, del Gestor d’Infraestructures Ferroviàries (GIF) i també d’Adif.
La CNMC recorda que aquesta és una infracció única i continuada prohibida per les lleis de defensa de la competència estatals i europees. A més, alerta que les activitats del càrtel van impactar de ple en l’erari públic, atès que les empreses van encarir el preu que les adjudicatàries van pagar. L’entitat calcula que les conseqüències d’aquesta activitat es prolongaran fins al 2040, atès que algunes de les llicències adjudicades a empreses del càrtel tindran vigència fins aleshores.
El desmantellament de diversos càrtels l’any 2019, que actuaven en l’àmbit de l’electrificació ferroviària i en el dels equips electromecànics, va causar noves investigacions de la CNMC que han desembocat en les multes que ara s’anuncien.
Modus operandi del càrtel
Segons informa la CNMC, el càrtel es va crear el 2002 impulsat per Alcaltel (Thales d’ençà del 2007) i Dimetronic (Siemens Rail des del 2013) per “no competir i repartir-se les licitacions”. Ambdués empreses es van repartir “importants adjudicacions i la tecnologia de senyalització” utilitzada en els seus projectes. D’aquesta manera, les empreses van poder introduir al 50% els seus sistemes tecnològics en els concursos guanyats. A partir del 2003 es van anar afegint altres empreses al càrtel, sempre segons la CNMC.
L’entrada de noves empreses al mercat i el fet que Adif introduís canvis el 2011 en l’avaluació del component econòmic de les licitacions va afavorir la presentació d’ofertes amb preus més competitius. Tanmateix, en lloc de mantenir la tensió competitiva iniciada el 2011, subratlla l’àrbitre de la competència, les noves empreses van acordar d’establir quotes de mercat sobre les licitacions i es van incorporar al càrtel. Per complir els acords, les empreses decidien quina d’elles guanyava la licitació.