04.04.2025 - 08:47
|
Actualització: 04.04.2025 - 11:31
El cervell dels atemptats del 17-A, l’imam Abdelbaki es-Satti, era un confident a sou —500 euros mensuals— del CNI. Després dels atacs, segons que publica l’ABC, els dos agents que eren els responsables de controlar-los van ser enviats fora de l’estat espanyol. Cal tenir en compte que les informacions sobre l’imam apareixen en plena comissió d’investigació del 17-A, on s’ha reclamat que el servei d’intel·ligència desclassifiqui més documentació sobre els contactes amb Es-Satti.
L’home que tenia relació directa amb l’imam a Ripoll i li feia els pagaments —a canvi d’informació “anodina”, segons el diari— va ser destinat a Panamà, mentre que el cap de l’oficina de Girona del CNI, un agent de carrera militar, va ser traslladat a Bogotà, a l’ambaixada espanyola a Colòmbia.
Fonts del CNI, consultades per l’ABC, asseguren que el trasllat dels dos agents va ser una mena de “represàlia”, però també una estratègia per allunyar-los i evitar que els vincles amb Es-Satti es fessin públics. L’informe definitiu sobre l’actuació dels dos agents el va fer un membre de l’àrea de contraterrorisme, aleshores encapçalada per Luis García Terán, actual secretari general del CNI.
“Simple deixadesa”
Les mateixes fonts del CNI neguen que els serveis d’intel·ligència espanyols fessin els ulls grossos amb l’organització dels atemptats. En aquest sentit, diuen que l’agent que s’encarregava de contactar amb Es-Satti no hi va posar interès. “Simple deixadesa”, asseguren. “L’imam va ocultar les seves intencions, però és cert que, arran del seu passat radical, se l’hauria d’haver controlat més. Els atemptats van agafar totalment per sorpresa al CNI”, afegeixen.
Cal tenir en compte que després dels atemptats el CNI va negar de manera oficial cap mena de vincle amb Abdelbaki es-Satti. Una versió que s’ha anat modulant arran de les informacions aparegudes a la premsa. Ara fa uns mesos, en la comissió del 17-A al congrés espanyol, l’ex-responsable dels serveis secrets Félix Sanz Roldán va reiterar que l’imam no era confident, cosa que s’ha demostrat falsa.
De fet, a la mateixa comissió, Mohàmmed Houli Chemlal, l’únic gihadista supervivent de l’explosió d’Alcanar, va declarar que el CNI sabia de les intencions de l’imam. “El CNI tenia coneixement de les intencions de l’imam i va permetre que vingués i ens mengés el cap. Ho dic ara i no ho vaig dir abans perquè tenia por que ens pogués perjudicar. Però ja estic condemnat i no tinc res a perdre”, va dir.