Closcadelletra XXX: Vitralls d’argiles

Biel Mesquida
21.03.2016 - 02:00
Actualització: 13.06.2016 - 10:22
VilaWeb

FOTO DE JEAN MARIE DEL MORAL D'UN FRAGMENT DEL 'VIDRE DE MERAVELLES' DE MIQUEL BARCELÓ, FESTA D'ARGILA PER A RAMON LLUL, QUE AVUI ES MOSTRARÀ A LA BIBLIOTHÈQUE NATIONAL DE FRANCE A PARÍS.
Foto de Jean Marie del Moral d’un fragment del ‘Vidre de meravelles’ de Miquel Barceló, festa d’argila per a Ramon Llull, que avui es mostrarà a la Biblioteca Nacional de França, a París.

 

Ni el plany ni la protesta, ni menys la circumstància. Només sobre el tall esmolat del ganivet –la veritat–, abocar-se a l’abisme. I cantar, abans de caure-hi.

Terrissa en estat inacabable de germinació a gratcient i a gavadals; terrissa que creix en un assemblatge imperfecte de parts infinites; terrissa que arega de faiçó pulquèrrima el cos del sentidor perquè cerqui d’una nova manera l’essencial; terrissa encimbellada de signes de les nutricions més ordinàries, de les digestions i les excrecions; terrissa feta un estol amorosívol d’esquers amarats d’imatges seductores testimonis dels regnes vegetal i animal, humanal, terral i celestial; terrissa matricial, orgànica, materiera, presència física dels cicles metabòlics; terrissa que grumeja tots els ingredients d’atraccions abscondides entre els plecs interiors del pensament; terrissa teixida d’aparicions, de camuflatges, d’enfonyaments, de fugides, de mimetismes, de miratges, de totes les tècniques de la supervivència; terrissa per metjar-se un mateix en la contemplació de prodigis mai vists que enlairen i euforitzen amb la lliçó més sàvia; terrissa que es capbussa en invencions esbalaïdores que fan ull quan ensopeguen amb la mirada; terrissa cruiada d’esvorancs que formen l’escala invisible per créixer cap a dalt i cap endins; terrissa moguda per la plasticitat del marterracel que ens incita a bregar fort per atènyer el cos de les coses.

Argila lletrera i llavorera que ha esclatat, politàctil, calidoscopitzant, multiplicació dels vaivens en el temps i en l’espai, un puzle sensitiu en què les peces reunides fan aparèixer els temes pintats i el pintor en persona. Però el trencaclosques està abocat a l’inacabament i a la veritat impossible. Moments significants teixits plegats per construir una força. Rosebuds amagats arreu arreu. Tot el trencaclosques és una reflexió, en ambdós sentits del terme, sobre l’art: és possible canviar el curs del món? D’una vida? Com conciliar particularitats locals i universalitat? Com funcionen les seves relacions amb el passat, el present i el futur? Per orientar-se cal com a mínim un art precís de la construcció, els efectes d’ecos, les al·lusions, les ‘mises en abyme’, les digressions, les ècfrasis, l’imitar la imitació, les descripcions, els suspensos, les ressonàncies i les notes falses. Com transmetre tot això? Els pioners han de ser humils.

[Tot seguit podeu sentir l’article de Biel Mesquida recitat per ell mateix.]

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor