La ciutat de València oficialitza la seva candidatura per a ser Capital Mundial del Disseny 2022

  • La candidatura s'articula al voltant del lema 'El disseny mediterrani de València. Disseny per al canvi, disseny per als sentits'

VilaWeb

Europa Press

15.04.2019 - 17:22

La ciutat de València ja és oficialment una les ciutats candidates que opten a ser Capital Mundial del Disseny per a l’any 2022. L’Associació València Capital del Disseny ja ha presentat davant la World Design Organization, amb seu a Quebec, la memòria de mèrits exigida per a ser candidata.

Els integrants de l’associació han desenvolupat ‘un rigorós treball d’investigació’, encapçalat pels seus dos directors estratègics Xavi Calvo i Pau Rausell, que s’ha traduït en un document d’ús intern i de més de 500 pàgines, que reflecteix el passat i el present del disseny, així com noves propostes vinculades a la ciutat de València i també del País Valencià. El document recull, al seu torn, la proposta del programa anual d’esdeveniments que acollirà la ciutat en cas que València sigui seleccionada, informen els impulsors de la iniciativa en un comunicat.

Juntament amb la memòria, la candidatura ha presentat també la que serà la seva imatge gràfica, dissenyada per Ibán Ramón, reconegut dissenyador gràfic valencià i amb una àmplia i premiada trajectòria darrere.

‘La imatge de la capitalitat s’anticipa a usos futurs. S’han interpretat les lletres VWDC a partir de formes geomètriques simples, sobre un reticle de mòdul quadrat que permet infinitat de composicions. De fet, el caràcter abstracte de la identitat, en no llegir-se com a il·lustració o text, facilita que en el futur pugui conviure amb una gran varietat d’imatges i títols. A més, el seu color evoca el Mediterrani: l’arena, el mar, el sol. Les tipografies emprades en el dossier es mostren suficientment formals sense renunciar a contemporaneïtat i frescor’, comenta Ibán Ramón.

‘El disseny modular de la identitat obri pas a una infinitat de composicions, permetent un ampli desenvolupament; sense una significació concreta, però recognoscible’, afegeix el dissenyador.

Mediterranis i sentits

La candidatura s’articula al voltant del lema ‘El disseny mediterrani de València. Disseny per al canvi, disseny per als sentits’, apel·lant a una ‘manera de mirar’ (un filtre) amb certes implicacions geogràfiques, però també estètiques, ètiques, filosòfiques i polítiques.

‘Pretenem subratllar el lluminós del nostre món, el temperat i equilibrat, la treballada i equívoca simplicitat d’allò que s’assenta, se sintetitza i catalitza pel pas del temps, la tradició, la cooperació de molts i la selecció natural del treball ben fet. Però, al mateix temps el disseny mediterrani permet la lectura, l’ús i el delit contemporani, reclama la seva capacitat de transgressió i serveix per a la projecció cap al futur. Disseny per tant per als sentits, però també per al canvi’, explica Pau Rausell, codirector estratègic del projecte.

La candidatura de València compta amb nombrosos suports institucionals, d’organitzacions i organismes públics i privats valencians, estatals i internacionals. A més de les institucions, les empreses promotores d’aquesta iniciativa mantenen la seua aposta pel disseny, impulsant una iniciativa que aspira a millorar la qualitat de vida dels valencians.

‘Hem volgut mostrar els inicis del disseny des del punt de vista educatiu i també organitzatiu, destacant l’impuls creatiu i institucional que a partir dels anys 80 va fomentar el talent i les carreres professionals dels dissenyadors i va reforçar la vinculació disseny-empresa, que tan rendible sabem en l’actualitat que resulta per a les empreses’, assenyala Pau Rausell.

El document de la memòria reflecteix el present de les indústries del disseny i dels professionals del disseny valencià que destaquen nivell nacional com a internacional i en les diferents disciplines del disseny: disseny gràfic i comunicació, industrial, de producte, d’interiors, d’experiències-esdeveniments, joieria, arquitectura, disseny de moda, arquitectura paisatgística, urbanisme, disseny sostenible, educació de disseny, disseny de serveis, entre altres.

La memòria també arreplega les infraestructures culturals vinculades al disseny que existeixen, així com tota l’oferta d’esdeveniments, jornades i setmanes culturals de València i del País Valencià. El document desenvolupa aspectes com les condicions de logística, seguretat i salut pública amb les quals explica la ciutat per a acollir un esdeveniment d’aquestes dimensions i projecció internacional.

En aquesta memòria la ciutat de València, els seus barris i els seus carrers a més d’altres municipis i enclavaments de la Comunitat mostren les seves fortaleses en la seva aposta pel disseny. Un material exhaustiu que transmet per què actualment València i la Comunitat Valenciana són referents internacionals de disseny.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor