18.05.2017 - 17:09
|
Actualització: 18.05.2017 - 17:20
La portaveu d’Educació de Ciutadans (Cs) Marta Martín ha reclamat al ministre espanyol d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, que no faci ‘desistiment de les seves funcions’ i exigeixi a la Generalitat que retiri el decret de plurilingüisme. Segons que ha informat C’s a través d’una nota de premsa, Martín ha dit que el govern espanyol és qui ostenta les competències executives per garantir l’article 27 de la constitució espanyola, sobre el dret a l’educació i la llibertat d’ensenyament, i que ha d’assumir la seva responsabilitat i emparar els valencians. Al respecte, la diputada ha remarcat que ja fa quatre mesos que Ciutadans va demanar al ministre en seu parlamentària que paralitzés el decret.
Les amenaces del govern espanyol al govern valencià pel decret de plurilingüisme han estat constants aquests darrers mesos. El ministre espanyol fins i tot ha arribat a defensar la via judicial per a aturar el decret del conseller d’Educació, Vicent Marzà. El ministeri espanyol d’Educació va expressar dubtes i objeccions sobre alguns articles del decret, argumentant que es discriminava l’alumnat. Com a resposta, Marzà va enviar una carta al ministeri i l’executiu espanyol va acceptar els aclariments.
El decret de Marzà
El decret defineix el sistema escolar com un model educatiu plurilingüe que té com a llengües curriculars el català, com a llengua pròpia; el castellà, com a llengua oficial de l’estat espanyol; l’anglés, com a llengua de comunicació internacional, i altres llengües estrangeres oferides pels centres d’acord amb els seus projectes lingüístics de centre.
El Programa Plurilingüe Dinàmic s’adapta a la diversitat d’entorns socials i lingüístics valencians. Aquest model s’estructura en tres nivells: Bàsic, Intermedi i Avançat. Les diferències entre nivells són la distribució d’hores vehiculars en les tres llengües en assignatures no lingüístiques i altres elements de reforç de competència oral. És a dir, les hores d’anglés, català i castellà, es distribueixen segons la situació sociolingüística de cada entorn educatiu. Aquests nivells responen a la necessitat d’adaptar els programes lingüístics a les característiques del mateix centre com a punt de partida.