18.03.2025 - 21:40
El Congrés de Cultura Catalana, fet entre el 1975 i el 1977, va ser una mobilització popular per a posar les bases del model cultural i polític que es pretenia de construir després de la mort de Franco. Es va posar sobre la taula, com no s’havia fet mai, un discurs per a reimaginar, redefinir i modernitzar la cultura del catalanisme, amb debats com ara el del paper públic de la llengua, la salvaguarda del patrimoni natural i l’ecologia, el model econòmic, el disseny sanitari i el paper de la immigració, en un país que no era el mateix que el que tenien al cap els catalanistes que havien resistit els primers anys del franquisme.
No se’n limitava pas l’abast al Principat, sinó que explícitament tenia per àmbit tots els Països Catalans, amb activitats i presència del País Valencià a Catalunya Nord i d’Andorra a les Illes. Ara, cinquanta anys més tard, es farà un acte d’homenatge per reivindicar-ne el llegat i obrir una nova etapa de reflexió col·lectiva sobre els envits culturals, socials i nacionals del present i del futur. Serà al Saló del Tinell de Barcelona, dijous a les 19.00.
En aquest acte, que serà conduït per la periodista valenciana Violeta Tena, es farà un homenatge a figures que van tenir un paper destacat en l’històric Congrés de Cultura Catalana, representades a l’escenari per Rafael Ribó, Anna Balletbò, Dolors Bramon i Sebastià Serra. I també comptarà amb una intervenció del president de la Fundació Congrés de Cultura Catalana, Agustí Alcoberro, i l’actuació de Maria Hein, que representa el relleu generacional en la música en català.
Es preveu l’assistència de representants institucionals de diverses sensibilitats polítiques, tant en l’àmbit municipal com en el nacional, a més de figures destacades del món cultural i responsables d’entitats.
Cap al Nou Congrés de Cultura Catalana
A la segona part de l’acte, Esteve Plantada, director del Nou Congrés de Cultura Catalana, exposarà el sentit i els objectius d’aquesta etapa, que vol recollir l’esperit de transformació que va marcar el congrés original. Tot seguit, es presentarà el cartell oficial del nou congrés, creat pels artistes Frederic Amat i Perejaume, i es clourà amb la lectura de “la Crida”, un manifest que reivindica la necessitat d’una nova reflexió col·lectiva per a encarar els grans desafiaments actuals.
Plantada explica: “Des de l’històric Congrés de Cultura Catalana, el país ha canviat molt. Ara som en un context de crisi global en què, més que mai, hem de reflexionar a fons sobre qui som i qui volem ser. Per això proposem un projecte ambiciós i de progrés, una gran àgora arreu dels Països Catalans per buscar aquestes respostes.” Tot seguint l’esperit transformador del Congrés de Cultura Catalana de fa cinc decennis, ara es vol impulsar un nou procés que reculli aquell esperit transformador i adaptar-lo als temps actuals, per donar resposta a qüestions com la crisi climàtica, la diversitat social, la preservació de la llengua, el model educatiu i el paper de la cultura en la construcció d’un futur compartit. Un espai de trobada i debat, en què s’esbossin nous horitzons i lideratges amb l’objectiu de construir un full de ruta per als cinquanta anys que vénen.