Tardor ferroviària complicada: cinc mesos de tall de la via entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders

  • Renfe ha presentat un servei alternatiu per carretera, però no n'ha concretat els horaris

VilaWeb
VilaWeb – Agències
06.09.2024 - 15:55
Actualització: 06.09.2024 - 17:11

Comencen les obres del corredor mediterrani. De l’1 d’octubre al 2 de març les actuacions al túnel de Roda de Berà (Tarragonès) tallaran la circulació entre les estacions de Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i Tarragona. Això deixarà sense servei les estacions d’Altafulla-Tamarit (Tarragonès) i Torredembarra (Tarragonès) i causarà afectacions greus a les línies R14, R15, R16, R17 i RT2 de Rodalia, que són les que connecten el sud del Principat i el País Valencià amb Barcelona.

Els treballs contemplen l’ampliació del túnel per a adaptar-lo a l’ample mixt, mitjançant la implantació del tercer carril a les dues vies, cosa que permetrà la circulació de trens d’ample estàndard i ibèric. El projecte té un pressupost de més de 16 milions d’euros.

Renfe ha anunciat que oferirà més de 600 viatges diaris i 30.500 places cada dia per garantir la mobilitat. De fet, el Consell d’Administració de Renfe va aprovar el dilluns l’adjudicació del contracte de vuitanta-set autobusos que prestaran el servei alternatiu durant el tall ferroviari a l’UTE Tarragona, per un import de 29,2 milions d’euros.

El secretari d’estat espanyol de Transport i Mobilitat, José Antonio Santano, ha assegurat que estudiaran les peticions dels batlles i agents de la demarcació per ajustar el pla Alternatiu de transports. A més, ha anunciat que Renfe posarà freqüències de tren de Tarragona cap a Barcelona cada mitja hora, un cop acabades les obres.

A banda, tant els batlles com des de la plataforma ciutadana Dignitat a les Vies han lamentat que encara no s’hagin fet públics els horaris d’aquests serveis alternatius, malgrat que Renfe assegura que se sincronitzaran amb els horaris habituals.

Servei alternatiu per carretera

El servei d’autobusos cobrirà els trajectes entre les estacions de Sant Vicenç de Calders i Tarragona de forma directa i amb parades. També n’hi haurà directes entre Sant Vicenç de Calders i l’estació de Salou-PortAventura i l’estació de l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp).

A més, els trens de les línies R14 i R15 seran desviats per la via que connecta Sant Vicenç de Calders amb les estacions de Valls i la Plana-Picamoixons, evitant així un doble transbordament a una part important dels usuaris.

Els viatgers de la línia R16 disposaran d’un servei alternatiu per carretera directa entre l’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç de Calders per minimitzar el temps de viatge. I els de la R17 un altre entre Sant Vicenç de Calders i Salou-Port Aventura.

Sílvia Paneque pronostica distorsions

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va avisar que les “distorsions” en el servei podrien allargar-se fins a un horitzó d’un o dos anys per les “obres molt importants” en diferents punts de la xarxa ferroviària.

En una entrevista a Ser Girona, Paneque va reconèixer que hi ha “un recorregut de millora important” a Rodalia. “D’aquí a dos anys el servei serà excel·lent, però en els mesos vinents implicarà distorsions que intentarem compensar amb transport per carretera”, va assegurar la consellera.

A més, va admetre que la informació a l’usuari és un dels aspectes a millorar a Renfe i va explicar que així ho ha traslladat al president de la companyia. “Sempre poden passar qüestions sobrevingudes, però l’important és que el viatger tingui informació per si espera o utilitza un altre transport”, va apuntar.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor