14.01.2025 - 20:49
La Plataforma Ciències en Perill, que agrupa docents de matèries científiques, considera que la proposta del Departament d’Educació pel que fa al batxillerat científic, d’augmentar de tres hores setmanals a quatre les matèries obligatòries de modalitat a batxillerat, compromet greument la qualitat i l’equitat.
El col·lectiu ha fet una anàlisi de la modificació curricular prevista per a primer de batxillerat i es queixa que la pèrdua d’especialització, unida a l’augment de ràtios i la dependència de matèries optatives per cobrir els continguts bàsics, suposa un retrocés en la preparació científica de l’alumnat i genera desigualtats entre centres educatius. Ciències en Perill insta al Departament a mantenir la separació actual de les disciplines científiques al batxillerat per garantir una educació de qualitat.
En l’anàlisi, el col·lectiu detalla deu motius que considera claus per a continuar reclamant una educació científica de qualitat. Segons ells, entre més temes: la fusió de matèries implica la pèrdua d’una hora setmanal per matèria, afegint-se a les retallades prèvies de 2022; no és possible garantir els ensenyaments mínims que estableix el desplegament curricular de la LOMLOE amb una dotació horària inferior a l’actual per a cadascuna de les matèries específiques de l’àmbit científic; la normativa no permet desplaçar els ensenyaments mínims de les matèries de modalitat cap a matèries optatives.
També diuen que un enfocament globalitzador perjudica l’aprenentatge per a l’alumnat amb escàs bagatge científic; que cal que el sistema educatiu valori l’educació científica i es doti de consistència i estabilitat normativa; i que homologar directament l’organització curricular autonòmica a la normativa estatal vigent perjudica l’aprenentatge i amenaça la qualitat educativa per a l’alumnat.
En què consisteix la proposta d’Educació?
El Departament d’Educació proposà dijous passat d’augmentar a primer de batxillerat les hores de les matèries de modalitat, que passaran de tres hores setmanals a quatre, inclosa la matèria obligatòria de modalitat. Alhora s’elimina una franja de matèries optatives trimestrals; i la franja d’optatives anuals passa de tres hores a quatre, cosa que permet que l’alumne cursi una quarta matèria de modalitat en aquesta franja.
“Alhora, es preveu crear dues matèries optatives complementàries anuals per compensar la pèrdua d’hores lectives i de sabers en les matèries de modalitat que no s’han pogut cobrir arran de la fusió: Contextos de Biologia, Geologia i Ciències Ambientals i Contextos de Física i química, ambdues amb 4 hores”, diu Educació.
En declaracions a Catalunya Ràdio, Niubó ha dit: “D’aquesta manera, no només reforcem aquests coneixements especialitzats en ciències, sinó que també reforcem el conjunt d’itineraris en el batxillerat. Això vol dir més hores de matemàtiques i més hores de matèries científiques.”
Aleshores, Ciències en Perill ja s’oposà a la proposta de de mantenir fusionades les matèries de biologia i geologia i ciències ambientals, per una banda, i física i química, per una altra, i que es continuïn perdent hores d’aquestes matèries específiques.
Podeu llegir l’anàlisi completa de Ciències en Perill a continuació: