Per què ChatGPT ha perdut usuaris per primera vegada?

  • ChatGPT, la plataforma que ha arribat més de pressa a cent milions d'usuaris en la història d'internet, va perdre visites per primera vegada el mes de juny

VilaWeb

Redacció

18.07.2023 - 21:40
Actualització: 18.07.2023 - 22:50

Llançada al gran públic el novembre passat, ChatGPT es convertí aviat en un fenomen com pocs se n’han vist en la història d’internet: va trencar la barrera dels cent milions d’usuaris mensuals en tan sols vuit setmanes i va esdevenir la plataforma que ha crescut més de pressa de tota la història d’internet.

Aquest juny, tanmateix, ChatGPT va perdre visites (-9,7%) i usuaris (-5,7%) per primera vegada, segons un report de la companyia d’anàlisi digital Similarweb. L’aplicació mòbil, llançada fa tan sols dos mesos, també ha tingut una davallada semblant: després d’un pic a començament de juny, les descàrregues de ChatGPT a l’App Store d’Apple han caigut progressivament aquestes darreres setmanes. Són dades que semblen apuntar cap a un patró més ampli: que després de mesos de creixement ininterromput, la febrada per aquest xatbot comencen a minvar.

La revolució perd pistonada

ChatGPT va meravellar el món ja en el moment del llançament. D’aprovar exàmens acadèmics a compondre cançons, l’inventari de funcionalitats és aclaparador, fins al punt de sorprendre els experts que durant anys n’havien seguit el desenvolupament.

L’èxit fulgurant –i incontestable– de ChatGPT semblà pronosticar tota una revolució al sector tecnològic, cosa que desencadenà una cursa entre gegants com ara Google o Microsoft pel lideratge en un sector que fins a l’arribada d’aquest xatbot havia romàs en un segon pla. El 2023, el sector tecnològic ha vist inversions milmilionàries en la tecnologia, i companyies senceres han reorientat el seu model de negoci cap a la intel·ligència artificial.

A mesura que els usuaris han començat a apreciar les virtuts de ChatGPT i a incorporar-lo a la rutina diària –els casos d’ús inclouen tant adolescents que cerquen ajuda a l’hora de fer els deures com informàtics que volen agilitar el procés de programació–, les grans tecnològiques s’han afanyat a integrar la intel·ligència artificial en els seus productes. Al febrer, Microsoft va tancar un acord amb OpenAI, la companyia que hi ha darrere ChatGPT, per a incloure’l en el seu cercador, Bing, en canvi de 10.000 milions de dòlars. L’acord va ser rebut al sector com un cop d’efecte d’un cercador que, durant anys, ha viscut sota l’ombra de l’omnipotent Google. Tanmateix, més enllà del prestigi que el cercador pogués aprofitar de l’associació amb ChatGPT, la integració també prometia d’elevar la potència i les opcions del motor de cerca de Bing, amb noves funcionalitats com ara recomanacions personalitzades a partir de l’historial de cerca de l’usuari.

La jugada semblà funcionar, si més no al començament, i les visites a Bing van augmentar d’un 25% entre el març i l’abril. Però va ser foc d’encenalls: a l’abril les visites al cercador ja van caure per sota els nivells del mes anterior, i d’aleshores ençà no han fet sinó continuar baixant. Amb un 92,64% del trànsit, al juny Google certificà l’enèsim mes com a cercador hegemònic i eclipsà el 2,77% de quota de mercat de Bing. La distància que separa ara ambdós cercadors, de fet, és exactament la mateixa que al gener, el darrer mes abans de l’aliança entre Bing i ChatGPT.

Els motius que hi ha darrere la caiguda: poques certeses i moltes hipòtesis

Què explica la pèrdua de popularitat de ChatGPT i els seus productes associats? Una possibilitat, segons que apunta Similarweb, és senzillament que “la novetat ha perdut llustre” i que, a mesura que el temps passa, baixa el nombre d’usuaris que visiten ChatGPT per a explorar-lo per primera vegada. Això també pot explicar per què el tràfic d’algunes alternatives a ChatGPT llançades més recentment –com ara Bard, el xatbot de Google, que arribà aquest març– també s’ha estancat.

El factor de l’estacionalitat també pot haver influït en la reducció dels usuaris de ChatGPT. En els primers mesos de vida, s’ha convertit en una de les plataformes preferides de milers d’estudiants de tot el món, que s’hi han trobat abocats en cerca d’ajuda amb els deures –o bé, tot sovint, perquè sigui directament ChatGPT qui els els faci. Amb la fi del curs escolar i l’arribada de l’estiu, però, aquesta demanda estudiantil en l’ús de ChatGPT ha desaparegut, o, si més no, ha minvat dràsticament.

Els dubtes sobre la qualitat dels resultats de ChatGPT també poden ajudar a entendre la reducció de les xifres d’ús. De primer, les funcionalitats del cercador van meravellar milers d’usuaris, però durant els mesos següents molts hi han trobat dificultats –per exemple, que té tirada a inventar-se informació i a fer-la passar com a certa– que els han descoratjat de continuar fer-lo servint o bé, si més no, els han fet veure que les possibilitats d’ús són més limitades que no semblava a la primeria.

Alguns usuaris fins i tot asseguren que les respostes de ChatGPT han empitjorat amb el temps, particularment en àmbits com ara la generació de codi informàtic. Els xatbots com ChatGPT requereixen grans quantitats d’energia per a operar i són molt cars de mantenir, cosa que ha dut alguns analistes a especular que aquesta pèrdua de qualitat en els resultats es pot deure a un intent deliberat d’OpenAI de retallar els costs d’operació i manteniment de ChatGPT.

Hi ha qui diu que els entrebancs de privadesa de ChatGPT poden haver-ne perjudicat les xifres, sobretot en l’entorn laboral. Com més va més empreses –com ara JPMorgan Chase– en prohibeixen l’ús als treballadors per motius de privadesa. La informació que l’usuari facilita a ChatGPT no és mai privada: el sistema, per defecte, recull i emmagatzema cadascuna de les entrades que rep i, per tant, pot emprar tota aquesta informació a l’hora de respondre a una altra gent en el futur. Per exemple, un usuari que introdueixi a ChatGPT els apunts d’una reunió de feina perquè en faci un resum pot compartir informació compromesa de la seva empresa que restarà emmagatzemada en el sistema i, en conseqüència, podrà ser compartida més endavant amb més usuaris.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor