26.04.2023 - 21:40
Si no sabeu de què parlar al proper àpat o trobada amb amics, traieu el tema de ChatGPT. Si ja el teniu gastat, que pot molt ben ser, us podeu saltar aquest article. Personalment, vaig quedar una mica destarotat el primer cop que vaig fer servir ChatGPT, per dues raons. Primer, per la velocitat amb què contesta i perquè ho pot contestar tot; segon, perquè ho fa en català. Aquesta segona raó és important perquè estem acostumats que el català arribi tard a les innovacions tecnològiques. En canvi, en aquest cas, la interacció amb ChatGPT en català és del tot fluida. Això és així perquè el ChatGPT no “sap” cap llengua, no “sap” cap significat de mots, sinó que és un sistema que calcula de manera ràpida les probabilitats d’aparició de mots i expressions relacionades amb les preguntes que li feu. Cal recordar, però, que si ChatGPT pot interactuar en català, és perquè hi ha català a la xarxa. Això és un recordatori de la importància que el català estigui present arreu i que la tecnologia no en sigui una excepció. Qui ens havia de dir fa anys, quan parlàvem de la importància de tenir el català a internet, que ara en recolliríem els fruits!
Després de l’aparició de ChatGPT s’ha debatut molt quin és i serà l’impacte en l’educació i, com sol passar, hi ha qui veu el got mig ple i qui el veu mig buit. Uns pensen que ha arribat la fi de l’educació tal com la coneixem: ChatGPT corregirà els textos i els deures, els alumnes ho copiaran tot de ChatGPT… Altres pensen que això ens farà canviar la manera d’ensenyar i, amb la integració de ChatGPT a les aules, acabarem dissenyant tasques, situacions i activitats més reflexives i menys reproductives.
En aquest article em vull centrar en algunes maneres com podem usar ChatGPT en un àmbit concret, el de l’ensenyament de català com a llengua addicional per a persones adultes. En concret, em centro en dos aspectes concrets –el disseny d’activitats i la informació gramatical per al disseny de tasques– i il·lustro els resultats que es poden obtenir amb l’ús de ChatGPT. Cal fer notar que com que els resultats que dóna ChatGPT són associatius i depenen de molts paràmetres, si vosaltres feu les mateixes consultes que llegireu a continuació, no obtindreu exactament els mateixos resultats, tot i que s’hi assemblaran. Totes les converses que reprodueixo a continuació s’han fet amb la versió gratuïta de ChatGPT (n’hi ha una versió que val 20 euros el mes que en garanteix l’accés en qualsevol moment). Si voleu més informació sobre l’ús de ChatGPT per a l’ensenyament de llengües us recomano l’excel·lent presentació d’Esperanza Román-Mendoza (George Mason University, Virginia, Estats Units) “ChatGPT. Retos y oportunidades para el aprendizaje de lenguas” del V Seminar on Technologies and Critical Literacy. Educational Challenges in AI and Critical Literacy (Universidad Complutense de Madrid, febrer del 2023).
ChatGPT ens pot ajudar a dissenyar exercicis de CLA a partir de paràmetres i formats concrets. És important donar com més paràmetres millor, especificant el nivell de l’alumnat, el nombre de paraules o el registre. De moment, ChatGPT només treballa amb textos escrits. Per exemple, si li demanem “Dissenya una tasca interactiva entre alumnes per a practicar l’ús del futur per a nivell A2”, ens proporciona el següent:
La tasca que proposa ChatGPT no guanyaria un concurs d’originalitat i innovació en didàctica del català com a llengua addicional, però planteja una seqüenciació bastant adequada per al nivell (A2).
El que és interessant de ChatGPT és que podem continuar la conversa i, per exemple, demanar-li que ens doni textos d’input per a un nivell de CLA concret, com ara “Dóna’m un text d’input amb formes de futur per a una classe de català nivell A1”. I ens dóna això:
Aquest text d’input conté no només formes de futur sinó també expressions relacionades amb temporalitat futura, com ara “tinc la intenció de” o “vull”, la qual cosa és interessant per si mateixa. Ara bé, el text també és problemàtic pel que ha esdevingut una crítica dels “continguts” del ChatGPT, que és que sovint dóna informació estereotipada i amb un biaix occidental i de classe socioeconòmica concreta, com la del text de més amunt. De nou, és un exemple de l’”estupidesa” de ChatGPT si no li donem prou paràmetres. Per exemple, en lloc de demanar un text d’input amb formes de futur per a nivell A1, podem demanar: “Dóna’m un text d’input amb formes de futur per a una classe de català nivell A1 en l’estil de notícia recent i dóna’m la font de la notícia.” I ens proporciona això:
Aquest text és molt més útil i interessant que el text que defensava treballar a una empresa i guanyar diners de més amunt, però hi ha un problema important i recurrent a ChatGPT, la font que li hem demanat i que dóna al final de la resposta no existeix. És a dir, la font que explicita al final, amb l’aparença de realitat (BBC News i la data concreta) no existeix. De fet, si li demaneu, el mateix ChatGPT us ho confirma (amb una mica de sornegueria inclosa):
Aquest és un problema seriós per a treballs escolars i acadèmics perquè dinamita el concepte d’integritat acadèmica mitjançant l’ús de fonts comprovables i pot ser massa llaminer i perillós per als alumnes que fan treballs amb cites acadèmiques. És evident que a partir d’ara cal confirmar si les cites que es donen als treballs acadèmics són verídiques o no. En l’àmbit que ens ocupa, que és el de disseny d’activitats de CLA, es pot resoldre el problema citant ChatGPT com a font del text, però no queda clar què s’ha de fer amb la font no verídica de la BBC. També queda pendent què faran les institucions i persones a qui ChatGPT atribueix obres que no han fet mai.
A partir d’un text com l’anterior (amb formes de futur en estil de notícia), podem continuar la “conversa” i demanar al ChatGPT que dissenyi diferents activitats, com ara preguntes de comprensió del text: “Escriu 3 preguntes de comprensió del text per a un nivell B1 en què donis dues opcions i només una és correcta, que em marques amb un *.”
També podeu dissenyar exercicis de vocabulari i demanar que seleccioni i defineixi els cinc noms més freqüents del text i que proporcioni una definició de nivell A1:
I finalment podeu demanar que us construeixi un text nou amb aquests mateixos mots amb espais en blanc i us doni la solució:
ChatGPT també pot ser útil per fer correccions. Per exemple, podeu donar-li el text següent, escrit per un alumne de CLA de nivell A1:
I li podeu demanar: “Corregeix el text que t’he posat a dalt en una taula i suggereix correccions”.
Un dels temes més rellevants per a l’ús de ChatGPT és el rol que volem que adopti en la conversa. Les respostes de ChatGPT varien si a l’inici de la conversa li diem que volem que actuï amb un rol de docent, de biòleg o de periodista, per exemple. Això es pot veure a continuació en el cas centrat en la informació gramatical per dur a terme la tasca sobre el futur de l’inici de l’article.
Sense adoptar cap rol en concret, vaig demanar a ChatGPT que dissenyés la tasca sobre activitats de futur que hem vist més amunt i a continuació li vaig demanar “Em pots donar la informació de suport gramatical per a la tasca?” Primer me la va donar en anglès (no sé ben bé per què, per això parla del “malentès” aquí sota) i tot seguit li vaig demanar que em donés la informació sobre el futur en català i va donar aquesta informació:
Com podeu veure, hi ha bastantes informacions errònies, com ara que el futur simple es forma amb el verb anar seguit d’un infinitiu. També diu que el futur pròxim es forma amb anar a seguit d’infinitiu, cosa que no és certa. Així l’hi vaig fer saber i ChatGPT va contestar el que es pot veure a continuació:
Embolica que fa fort. Encara dóna informació més confusa. Així l’hi vaig fer saber i va continuar la conversa:
Com es pot observar, la informació sobre l’ús i correcció del futur perifràstic és del tot errònia. Seguint la tònica ChatGPT, les referències sobre la Gramàtica de l’IEC són inventades. A la pàgina 344 de la Gramàtica de l’IEC no apareix la cita que dóna el ChatGPT ni hi ha cap referència a un “futur compost”, a la Gramàtica de l’IEC.
Què passa si demanem a ChatGPT que actuï amb un rol concret, com ara el rol de docent expert en ensenyament del català? Ho veiem a continuació:
Un cop assumit el rol, si li demanem la mateixa informació referent al suport gramatical per a la tasca sobre el futur, ens proporciona la conversa següent:
Com es pot veure, en aquest cas, la informació sobre el futur és acurada. De fet, si li fem una pregunta sobre el futur perifràstic ens contesta de manera rotunda:
Quina conclusió podem extreure d’aquestes provatures de ChatGPT per a docents de CLA? Primer, és una eina llaminera perquè algunes coses les fa bé, de manera ràpida i eficient. Per exemple, pot ajudar a fer pluges d’idees per a dissenyar tasques, preparar exercicis de comprensió escrita i de vocabulari i a donar informació ajustada segons el nivell dels alumnes. Segon, és una eina defectuosa si no tenim coneixements previs del que li demanem. Hem vist com, depenent del rol, la informació que proporciona pot ser del tot errònia. Tercer, és una eina perillosa pel que fa a la manera com dóna la falsa idea de documentació en el cas de les citacions. En resum, ChatGPT té un gran potencial per als docents de CLA per a feines mecàniques, per a obtenir idees sobre activitats i també per a fer correccions senzilles. Al mateix temps, cal fer-ne un ús conscient i reflexiu sabent que presenta problemes importants com els que hem vist en aquest article. Tant de bo en els mesos vinents se solucionin aquests problemes i tinguem a l’abast una eina millorada que ens ajudi a ser docents més efectius i també més reflexius.
Llorenç Comajoan-Colomé, GELA-UB; Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i CUSC-UB
Postdata: