21.03.2024 - 14:04
|
Actualització: 21.03.2024 - 17:47
El Consell General del Poder Judicial espanyol (CGPJ) ha avalat l’informe contra la llei d’amnistia, que ha redactat el vocal del sector afí al PP Wenceslao Olea, que defensa que la norma és inconstitucional perquè vulnera la separació de poders i el principi d’igualtat.
Fonts jurídiques consultades per Europa Press precisen que la decisió s’ha adoptat per 9 vots a favor, 5 en contra i 2 en blanc després d’haver estudiat 2 informes oposats sobre l’amnistia a petició del senat espanyol: el d’Olea i el de la vocal Mar Cabrejas –del sector afí al PSOE–, que sosté que la proposició de llei és constitucional, tot i que subratlla la manca de concreció temporal i, respecte del terrorisme, troba a faltar una definició de què és considerat una vulneració de drets humans.
Segons que apunten les mateixes fonts, els dos vots en blanc han estat els del president interí del CGPJ, Vicente Guilarte, i el vocal Enrique Lucas.
L’informe aprovat incideix que la proposició de llei no en justifica l’adequació als valors, principis i condicions de la constitució espanyola. I defensa que cap dels preceptes legals vigents, ni la doctrina del Tribunal Constitucional espanyol, ni la jurisprudència del Tribunal Suprem espanyol no permeten de concloure que l’amnistia sigui reconeguda en el dret espanyol.
D’una altra banda, insisteix que la proposició minva el dret d’igualtat, atès que considera que el fonament de la llei que podria justificar el tracte discriminatori és insuficient i arbitrari.
Tampoc no veu admissible que el poder legislatiu pugui deixar sense efecte les decisions adoptades pels tribunals, excepte en els supòsits expressament autoritzats per la constitució espanyola, tal com passa amb els indults particulars acordats pel govern espanyol. Per aquesta raó, conclou que la llei també vulnera el principi de separació de poders.
Respecte de la tramitació parlamentària, sosté que és arbitrària i que no se’n motiva la urgència. Entén que tampoc no supera el judici de constitucionalitat atesa la seva naturalesa de llei singular i no compleix l’exigència que les causes que la motiven no siguin arbitràries.
Terrorisme i terminis d’aplicació
L’informe també considera que la proposició de llei no delimita amb prou claredat l’àmbit objectiu de l’amnistia i avisa que aquesta indeterminació dels preceptes pot desembocar en interpretacions jurídiques diverses, cosa que pot fer que la crítica social sobre l’eficàcia de la llei es concentri en els òrgans judicials.
Així mateix, veu imperatiu excloure de l’amnistia tots els delictes de terrorisme i retreu als partits que en l’apartat relatiu a aquest delicte s’eliminés la referència al codi penal espanyol. A més, apunta que l’aplicació judicial automàtica i immediata de la llei és molt difícil d’acordar amb la urgència que es pretén (dos mesos). També sosté que la pretensió de deixar sense efecte una ordre europea de detenció quan entri en vigor la llei és contrari al dret de la UE.