30.01.2025 - 21:40
|
Actualització: 30.01.2025 - 22:31
La imatge de desenes d’afeccionats del Barça envoltant els vehicles dels jugadors a la sortida de la ciutat esportiva Joan Gamper, a Sant Joan Despí (Baix Llobregat), s’ha tornat habitual aquests darrers mesos. Cerquen una signatura autògrafa, una fotografia o un vídeo. En definitiva, un record dels seus esportistes preferits. Aquesta escena, amb persones devotes fent guàrdia durant hores per compartir uns instant amb els seus ídols, també és habitual a l’exterior de concerts i dels hotels de luxe on s’allotgen grans estrelles del món de l’entreteniment i l’espectacle. Ara bé, darrere aquesta pràctica, a priori innocent, també s’hi amaga un negoci molt lucratiu de compravenda d’articles amb autògrafs.
Els cercadors d’autògrafs se les empesquen de tots els colors per aconseguir l’objectiu. Els esportistes, en general, i els futbolistes, en particular, són les preses més senzilles, perquè les seves rutines, que la gran majoria de vegades són determinades pels clubs on juguen, són públiques. És a dir, se sap a quina hora entrenen i on. També l’horari i la localització dels partits. En el cas dels artistes, la cosa es complica i cal emprar tant la creativitat com la paciència. “La cosa més habitual és esperar-los a la porta de darrere del lloc on actuen. O bé descobrir a quin hotel s’allotgen i anar-hi a esperar-los. T’hi pots passar hores i hores. Ara, si tens experiència, una bona tècnica és esbrinar amb quin vol arriben o se’n van de la ciutat i anar-los a trobar a la porta de la terminal corporativa de l’aeroport, que és on menys gent hi ha”, explica Javi Bono, col·leccionista d’articles signats.
De fet, la quantitat de persones que s’apleguen per aconseguir un moment amb els seus ídols determina les possibilitats d’èxit: “Si un artista troba cent persones que se li tiren a sobre, és impossible que s’aturi a signar. Els qui fa temps que ho fem i en sabem, busquem alternatives per a enxampar-los amb més tranquil·litat”, afegeix.
Entre la passió i el col·leccionisme
Javi Bono recull signatures d’artistes famosos d’ençà del 2009. Va començar amb els integrants del grup de rock dur irlandès The Answer. Li van signar un àlbum que acabava de comprar al concert mateix, cosa que el va animar a continuar. “És una pràctica que enganxa. Vaig començar amb artistes de rock i heavy. Amb el pas del temps, com molts altres, he acabat cercant autògrafs d’artistes que en realitat no m’agraden o gairebé ni conec”, diu. Més de quinze anys després, ja acumula vora tres-cents articles signats, entre els quals, destaquen un pòster del film Reservoir Dogs signat per Quentin Tarantino o un altre de la versió japonesa de Terminator signat per Arnold Schwarzenegger.
Precisament, l’autògraf de Schwarzenegger és un dels que guarda amb més estima. “Va ser qüestió d’intuïció. El vaig aconseguir amb un amic. Sabíem que havia de marxar de Barcelona diumenge perquè l’endemà començava un rodatge. I ens vam imaginar que, per una qüestió d’edat, seria un home matiner. El vam anar a esperar a les set del matí a l’aeroport, i allà el vam enxampar”, relata. Ara, la seva especialitat és la dels grups de rock. Mites del gènere, com Ronnie Wood, dels Rolling Stones, Rod Stewart, Alice Cooper o els Iron Maiden li han signat productes.
Un negoci soterrat
Alguns caçadors d’autògrafs combinen la passió amb el negoci. Uns altres ho fan únicament amb la voluntat de guanyar-hi diners. “Hi ha productes autografiats que tenen molt valor, especialment els d’artistes difícils de trobar”, apunta Bono. El preu pel qual es pot vendre un producte amb un autògraf varia segons la popularitat del personatge i de la dificultat d’accedir a la signatura. Les compravendes es fan per internet, especialment en aplicacions o web de productes de segona mà. El mercat principal és als Estats Units. “Un vinil signat per un artista pot valer uns 150 dòlars. Ara, si són d’artistes difícils d’aconseguir, com Bob Dylan o Paul McCartney, el preu pot enfilar-se fins als 3.000 dòlars”, assenyala.
Això fa que es creïn autèntiques estructures destinades a obtenir aquestes signatures i que hi hagi molta competitivitat. “Hi ha gent que té contactes a l’aeroport o que manté relació amb treballadors de seguretat. Això et pot proporcionar informació privilegiada que et facilita molt la vida”, assegura. També hi ha grups de joves que fan guàrdia tot el dia davant la porta de la terminal corporativa de l’aeroport de Barcelona esperant famosos per aconseguir autògrafs.

Un bon exemple d’aquestes xarxes organitzades es troba al voltant de la ciutat esportiva Joan Gamper, on entrena tant l’equip masculí com femení del Barça. Cada matí, grups de joves s’hi passen hores, esperant que surtin els futbolistes, a la recerca de les seves signatures per poder-les vendre després. Això fa que alguns jugadors evitin d’aturar-se a signar. “Els jugadors ja els coneixen. Quan arribes i veus els grups de cercadors organitzats, ja saps que serà un mal dia per a la gent que ve de bona fe”, diu Ainhoa Puig, una creadora de contingut per a TikTok que freqüenta la ciutat esportiva. “Semblen una màfia: n’hi ha un que ho organitza tot i ho ven. Els altres les cerquen i s’enduen una comissió”, relata.
D’ençà de fa més de dos anys, Ainhoa Puig –coneguda a la xarxa com a
@ainhoa_fcb– comparteix vídeos dels futbolistes que enregistra a la ciutat esportiva i l’estadi olímpic amb els més de 227.000 seguidors que té. Allà entra en contacte amb els cercadors de signatures. “Ve molta gent de l’estranger amb molta il·lusió per aconseguir una signatura que, per a ells, té molt valor… I per culpa dels venedors de signatures, els jugadors no s’aturen”, critica.
Una convivència difícil
Aquesta situació ha generat moments de tensió entre afeccionats i futbolistes. Alguns cercadors d’autògrafs es llancen contra els vehicles per obligar-los a frenar i, si no ho fan, els increpen. L’any passat, el central del primer equip masculí, Íñigo Martínez, va encarar-se amb un noi per les reiterades faltes de respecte que, a parer seu, li havia dedicat. Abans, el lateral portuguès Joao Cancelo també havia tingut una trifulga amb un grup de nois que l’havien perseguit fins a una benzinera.
Si te vas del Athletic acabas perdiendo… pic.twitter.com/EWDcZzdgAD
— Julen (@julenathclub) April 1, 2024
Aquests episodis van fer que la policia local de Sant Joan Despí intensifiqués les patrulles durant la sortida dels jugadors per evitar més incidents. “Jo no he tingut mai cap problema i tots m’han signat. Si tu els tractes bé, els jugadors et tracten bé”, explica Puig, que destaca que jugadores del femení, com Aitana Bonmatí, Alèxia Putellas o Mapi León, eviten els venedors d’autògrafs i només signen als afeccionats reals.
Aquesta negativa fa que les màfies recorrin a tota mena d’estratègies per a enganyar els futbolistes. “Un noi es va presentar a la ciutat esportiva fent-se passar per minusvàlid. Anava amb cadira de rodes. Li va demanar al Pedri que li signés vint-i-cinc samarretes dient que eren per a una ONG. Passats uns dies, ja eren totes a la venda”, explica. Una rèplica de l’equipació del Barça signada per un futbolista pot valdre fins a 300 euros. “Hi ha d’altres que s’aprofiten dels nanos de deu o onze anys que són per allà. Els donen una samarreta i els prometen diners si els la tornen signada”, afegeix.
Per la seva banda, Javi Bono coincideix que l’abús en aquestes situacions perjudica el col·lectiu. “Hi ha gent que abusa. He vist persones que es presenten amb tots els vinils d’un músic o, fins i tot, el mateix àlbum en diferents formats. Perjudiques el col·lectiu, perquè cremes l’artista”, raona. Malgrat això, reconeix haver perseguit alguns artistes. “Ho he fet. He seguit taxis, he seguit músics fins a un restaurant… Entenc que s’enfadin, però si no posessin les coses tan difícils, no ho faríem”, reivindica.
Aquestes pràctiques extremes han estat a punt de causar més d’una desgràcia. Sense anar més lluny, un cercador es va colar a l’aparcament de la terminal corporativa de l’aeroport de Barcelona seguint el vehicle que transportava la diva del pop Ariana Grande per mirar d’aconseguir-ne un autògraf. Arran d’aquesta situació, l’operari de seguretat de la cantant va arribar a treure una arma de foc, relata Bono.