24.04.2024 - 18:25
|
Actualització: 24.04.2024 - 19:51
Els quaranta-dos centres de recerca de Catalunya disposaran d’una guia per gestionar el multilingüisme en l’organització interna. La guia empara l’ús del català tot tenint en compte aquelles situacions en què l’ús d’altres llengües facilita la comunicació. A més, tracta situacions específiques en àmbits com les comunicacions orals i escrites, la retolació i senyalització, internet, les intervencions en mitjans de comunicació, les publicacions i presentacions en congressos o la divulgació de la recerca i els actes públics. També recomana de comptar amb un pla de gestió lingüística que empari la presència del català i un coneixement bàsic per part de tots els membres del centre.
El document “El multilingüisme als centres de recerca de Catalunya. Guia per a l’elaboració de criteris” és fruit de la col·laboració entre unes quantes entitats de l’àmbit de la recerca i ha estat presentat avui durant la primera jornada sobre el pla d’enfortiment del català en el sistema universitari i de recerca, impulsada pel Departament de Recerca i Universitats. En aquesta jornada, també s’ha presentat un sistema d’indicadors per quantificar de manera objectiva el desplegament de les mesures previstes en el pla.
Aquest sistema d’indicadors ha de permetre d’avaluar objectivament i comparablement el desenvolupament de les diferents mesures. L’executiu català considera que l’aplicació d’un sistema d’indicadors és essencial per controlar si una actuació es desenvolupa com s’havia plantejat i per determinar si s’assoleixen els objectius fixats.
El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, ha destacat la importància de la guia i del sistema d’indicadors i ha subratllat la voluntat del Departament de convertir el pla en una eina que es pugui utilitzar. “Entre tots ens hauríem de conjurar i ser còmplices en una aplicació permanent i pràctica del pla d’enfortiment del català”, ha reflexionat.
També ha opinat que la llengua és el nervi de la nació i un fet essencial, estructural de la mateixa existència com a país. Però ha assegurat que, amb tot, no es contraposa amb el multilingüisme, que diu que també és necessari.
Marina Massaguer, assessora en polítiques lingüístiques del Departament de Recerca i Universitats, ha destacat que en el context català, gestionar el multilingüisme sosteniblement implica harmonitzar la internacionalització amb l’ús de la llengua catalana. “A la pràctica això implica utilitzar el català com a llengua de treball i de comunicació, combinant-lo amb l’ús d’altres llengües sempre que sigui necessari”, ha comentat.
Massaguer ha recordat que les universitats catalanes elaboren actualment els plans d’increment de la docència en català (PIDOC) amb l’objectiu d’augmentar l’oferta i proporció de classes en aquesta llengua. Igualment, ha destacat la dotació de més d’un milió d’euros de la nova convocatòria dels ajuts Interlingua, destinats al foment del català, l’aranès, la llengua de signes catalana i les terceres llengües en l’àmbit universitari.