11.07.2022 - 21:14
|
Actualització: 12.07.2022 - 08:26
Un 16% dels centres educatius de Catalunya hauran de modificar alguna part del projecte lingüístic per adaptar-se a la nova normativa després d’haver respost “no” a algunes de les preguntes del qüestionari que el Departament d’Educació els va enviar a final de maig. El document incloïa set preguntes binàries –sí o no–, i en cas que totes es responguessin afirmativament s’entenia que el projecte s’adaptava al nou decret aprovat pel govern com a resposta a la sentència del 25%. Si hi havia cap resposta negativa, calia modificar aquella part del projecte lingüístic per tal d’adaptar-s’hi. Aquests centres ara tenen un any per a fer aquestes modificacions, que la inspecció haurà de revisar.
La primera pregunta era si el projecte preveia que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, era l’emprada normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge. La segona demanava si el projecte preveia també que el català fos la llengua d’ús normal en l’acollida dels alumnes nouvinguts. La tercera feia referència a l’ús curricular i educatiu –tant del català com del castellà. I la quarta qüestionava si el projecte incorporava criteris exclusivament pedagògics i amb un tractament global, integrador i de transversalitat curricular per determinar la presència i el tractament de les llengües oficials.
La cinquena pregunta demanava si el projecte lingüístic tenia en compte la diagnosi de la realitat sociolingüística del centre. I la sisena si es tenien en compte els resultats de les proves i avaluacions periòdiques, tant internes com externes, en les diverses etapes educatives. El qüestionari es tancava amb la pregunta sobre si el projecte lingüístic evitava l’ús de percentatges en l’ensenyament i l’ús de les llengües.
Els centres tenien temps fins al 30 de juny per a respondre el qüestionari. Una vegada aplegada la informació, un 16% els centres hauran de fer alguna modificació al seu projecte lingüístic per a adaptar-se a la nova normativa.