05.05.2023 - 09:08
|
Actualització: 05.05.2023 - 13:09
L’empresa que va organitzar les oposicions caòtiques de la Generalitat, Cegos, ha lamentat les molèsties ocasionades als aspirants, però en responsabilitza el govern i assenyala un seguit d’incompliments, que, segons que diu en un comunicat, va alertar a l’administració. A més, la consultora diu que continua compromesa amb el bon acabament del procés.
Cegos lamenta que el Departament de la Presidència hagi anunciat que rescindiria el contracte i que es repetirien les proves: “Lamentem aquesta decisió comunicada per la consellera Vilagrà, la base jurídica de la qual desconeixem i que no s’ha comunicat formalment.”
Així mateix, la consultora ha dit que continuaria el procés de custòdia i correcció de les proves, a fi de salvaguardar els drets dels opositors i per dirimir l’abast de les incidències que la Generalitat ha recollit en una pàgina web que diuen que no era prevista en els plecs del procediment.
Segons Cegos, el procés tenia una complexitat especial perquè hi havia moltes convocatòries, però també per la novetat en el format d’execució. En aquest sentit, diuen que va provar de complir tot el contracte malgrat que argumenten que no disposaven de tota la informació ni en temps ni en forma per part de l’administració.
D’una altra banda, també diuen que fa cinquanta anys que treballen a Catalunya i tenen molta experiència a dirigir i executar processos de selecció de personal de diferents administracions públiques.
Corresponsabilitat de tasques
El contracte atorgava quatre tasques a la consultora: imprimir exàmens i fulls de resposta, distribuir materials per fer els exàmens, vigilar les aules durant l’examen i corregir-los en el termini establert.
Cegos al·lega que això tan sols és una part del procés, perquè la Generalitat tenia tres tasques: disposar dels espais adequats, assignar i distribuir els candidats a les aules i elaborar el material de l’examen (quaderns de preguntes i full de respostes). L’empresa veu en aquestes tres tasques un possible incompliment o compliment defectuós per part de la Generalitat, que creuen que pot haver dificultat el desenvolupament del procés selectiu.
Espais inadequats
Sobre els espais, Cegos diu que la Generalitat els va dir que els aspirants havien d’ocupar a tot estirar el 50% de la cabuda de l’aula, però que aquest requisit no es podia complir en 151 de les 213 aules proporcionades. Ho desglossen així: en 103 casos (48% del total), hi havia convocats, en diferents graus, més del 50% de la cabuda màxima de l’aula; en 48 (22%) el nombre de convocats era el mateix que la cabuda màxima; i en 62 (30%) hi havia la cabuda òptima.
Segons Cegos, també hi havia mancances en les aules d’incidències on s’havia de coordinar la logística, atendre tot l’equip i resoldre incidències normals d’un procés així. A més, per vigilar aules, l’empresa diu que va proporcionar el nombre adequat de personal i els va donar la formació requerida. “En cas d’haver tingut la cabuda prevista a cada espai, no s’haurien produït la majoria de les incidències assenyalades”, afegeix.
La distribució dels examinands
Respecte d’assignar i distribuir candidats a les aules, Cegos diu que les normes que va fixar la Generalitat van poder agreujar la situació: qualsevol candidat, fos a la llista de convocats o no, es podia examinar en qualsevol aula i qualsevol facultat; els opositors que es presentaven en diferents convocatòries podien triar aquell mateix dia aula i examen.
A més, argumenten que la Generalitat va enviar canvis sobrevinguts d’assignació de gent a les aules dos dies abans dels exàmens i que afectaven les persones amb necessitats adaptatives. En aquest sentit, l’empresa diu que els van comunicar alguns canvis fins i tot el dia abans de les proves, i que ells van avisar la Generalitat dels riscs per al correcte desenvolupament del procés unes quantes voltes, sense obtenir cap resposta.
El material de l’examen
Respecte de l’elaboració del material (tasca de la Generalitat), Cegos diu que la impressió i segellat dels exàmens en caixes per a distribuir a les aules requereix un temps de preparació, segons el contracte, de set dies pel cap baix si es tracta d’un sol examen o convocatòria.
En aquest procés hi havia 73 convocatòries simultànies d’examen, cosa que vol dir 656 models d’examen diferents: “Fins a tres vegades es va advertir la Generalitat de la necessitat de tenir tots els exàmens en aquest termini per assegurar la fiabilitat del muntatge de les caixes. La Generalitat va ignorar aquestes peticions.”
El termini s’acabava el 23 d’abril, quan mancaven per lliurar 184 menes d’exàmens (17% del total d’exemplars a imprimir); el dia abans de les proves faltaven per lliurar 16 menes d’exàmens; fins dijous 27 (2 dies abans de les oposicions) Cegos no va rebre la llista definitiva de convocats amb l’assignació per aules; i el dia abans de la prova va rebre una llista de canvis sobtats que afectava prop de 100 examinands.
Sempre segons l’empresa, Cegos va veure el risc de no tenir algun model d’examen en alguna aula i va demanar a la Generalitat com a mesura d’emergència l’ús de les impressores existents en les facultats on es feien les proves, però no va ser possible en la majoria de llocs, cosa que va agreujar els retards.