07.11.2016 - 00:52
|
Actualització: 07.11.2016 - 07:46
Catalunya Música és des del 2009 això que ara s’anomena una ‘estructura d’estat’. L’emissora de música clàssica de Catalunya Ràdio forma part de la Unió Europea de Radiodifusió (UER) i projecta internacionalment un centenar de concerts enregistrats a les principals sales i auditoris de tot Catalunya, molts dels quals amb presència d’obres de compositors i intèrprets del país. Aquests concerts que Catalunya Música posa en circulació a la UER reben més de 600 peticions de les emissores associades i tenen una audiència potencial, cadascun d’aquests concerts, de set milions d’oients. La UER cobreix Europa i també països associats d’Amèrica i Àsia, i Austràlia. Els concerts que Catalunya Música distribueix a través de la UER es basen en els criteris de qualitat, territorialitat, recuperació de patrimoni musical i projecció de nou talent. Catalunya, doncs, figura entre els 20 primers dels 86 països integrants d’aquesta xarxa d’emissores pel que fa a aportació de continguts.
Aquest recordatori ve a tomb del trentè aniversari que Catalunya Música comença a celebrar avui amb un doble objectiu: reivindicar el passat i encarar el futur amb energia renovada. Durant els mesos vinents lluirem la feina feta aquestes tres dècades per normalitzar la música clàssica en català a la ràdio, com també el suport de l’emissora pública al sector cultural i la internacionalització dels concerts que es fan al país i que enregistrem cada temporada. Catalunya Música, lluny del cofoisme, assumeix el repte de reinventar l’emissora en els continguts i formats i de fer-la sostenible econòmicament en un context de canvis profunds dels hàbits de consum musicals, molt marcats pels nous canals de distribució i la digitalització. És per això que proclamem que, de la mateixa manera que Catalunya Ràdio ha apostat pel lideratge i la recuperació dels nivells de prestigi i rellevància social que tenia històricament, l’emissora de clàssica ha de fer un pas endavant en la popularització i proximitat, amb un llenguatge i un to que trenquin estereotips. Igual que hem llançat l’etiqueta #CatRàdioEsMou, ara diem que #CatMúsicaEsMou perquè l’oferta cultural del grup d’emissores públiques és àmplia i potent, i perquè només des de l’ambició per arribar a la màxima audiència es pot complir la missió de servei públic per promocionar la música i la cultura del (i al) nostre país.
Un concert de la Fundació Victòria dels Àngels —el 10 de maig de 1987 Catalunya Música va començar les emissions amb una actuació de la soprano— serveix aquest dilluns de tret de sortida de la celebració dels 30 anys de l’emissora. Durant aquests mesos vinents es faran activitats diverses, com ara concerts, edició de discos i accions amb els nostres oients, i durant la temporada 2016-17 l’antena experimentarà una evolució que haurà de desembocar en una nova manera de difondre la música clàssica. Volem ser propers i aprofundir en la voluntat de servei amb els agents i les institucions culturals, però sobretot aspirem a trobar la fórmula màgica per a acostar i popularitzar la música clàssica entre nous públics i l’audiència més jove. No és una aspiració menor, però entenem que Catalunya Música hauria d’ampliar l’audiència –actualment tenim 50.000 oients fidels, segons els últims estudis difosos– i créixer en el consum digital, que se situa al voltant de les 20.000 reproduccions mensuals. Si #CatRàdioÉsCultura i #CatMúsicaEsMou, aquestes xifres haurien de créixer a partir d’aquesta temporada.
La nova direcció de Catalunya Ràdio s’ha compromès des de la seva arribada amb l’obtenció d’ingressos per poder tancar l’actual exercici pressupostari sense dèficit i evitar algunes mesures que semblaven ineludibles. En aquest sentit, la celebració dels trenta anys de Catalunya Música ha permès d’arribar a un acord amb la Fundació Bancària la Caixa amb motiu de l’aniversari de l’emissora. Una commemoració de tres dècades d’emissions diàries, totes les hores del dia, cada dia de l’any, mereix també un agraïment i una felicitació als treballadors de Catalunya Música, que han fet d’aquest projecte apassionant gairebé una aposta i un compromís vital. Però el principal agraïment és amb els oients que han establert un vincle emocional amb Catalunya Música al llarg d’aquests anys, i que el continuaran conservant a través de la FM, la web, l’aplicació mòbil o les xarxes socials. A tots i cadascun, moltes gràcies per formar part de la família de Catalunya Música.