Com són els catalans que fan servir Twitter? Hi ha realment una bombolla?

  • Hi ha diferències polítiques i socials significatives entre els usuaris de Twitter i els que no ho són

VilaWeb

Text

Alexandre Solano

13.04.2023 - 21:40
Actualització: 14.04.2023 - 21:01

Fins fa pocs anys, les campanyes polítiques i la interacció dels dirigents amb la resta de ciutadans se circumscrivien als actes que organitzaven entitats i partits polítics, especialment intensos quan s’acostaven les eleccions. Per una altra banda, les reivindicacions es canalitzaven en protestes, escrits o concentracions a petita escala.

Tanmateix, l’aparició de les xarxes socials va aportar un canal directe i permanent, que facilita l’intercanvi d’opinions, amb més respecte o menys, i també una manera de fer visible el suport o el malestar suscitat per determinades iniciatives polítiques. La xarxa considerada més política és Twitter, i sovint es parla d’una “bombolla de Twitter”, és a dir, que l’opinió que s’hi expressa com a majoritària no sempre concorda amb l’opinió de la població en general. És així?

La primera cosa que es pot observar, a partir de les dades del sondatge del CEO, és que els usuaris de Twitter estan més interessats en política que no pas la població en general. De fet, trobem que a Facebook i Instagram hi ha un percentatge de gent interessada en política semblant al conjunt de la societat; a TikTok i Twitch és més baix; i, en canvi, és més alt entre el 25,5% dels catalans que fan servir Twitter. És la xarxa social sobre política per antonomàsia.

Si, en el conjunt de la societat, un 25,5% té Twitter, trobem que un 33,4% dels catalans molt interessants en política fan servir la plataforma, però en canvi baixa al 12,9% entre els que no hi tenen gens d’interès. En canvi, si ens fixem en TikTok, l’utilitzen un 14,6% dels que tenen molt interès en política, i en canvi la xifra dels que no n’hi tenen gens puja fins al 20%.

Sobre la tendència política, sí que hi trobem diferències significatives, com ara que alguns votants de partits polítics hi tenen més presència que uns altres. A grans trets, els dels socialistes i del PP, els dos grans partits d’àmbit espanyol, que són els que tenen una part més gran dels votants menys interessats políticament, són menys presents a Twitter.

Els votants d’ERC hi tenen una presència semblant a la que trobem a la societat. En canvi, els de Junts, els comuns i sobretot la CUP són els més sobrerepresentats a Twitter. De fet, la meitat de votants de la CUP són usuaris d’aquesta xarxa social, segons el sondatge. Aquests tres partits representen un 39% dels que la fan servir i solament un 21,5% dels que no.

Un altre factor que pot explicar la presència més baixa de votants del PSC i del PP és que a Twitter hi ha sobrerepresentada la gent jove i infrarepresentada la d’edat més avançada, i més d’un 60% dels votants del PP i més d’un 70% dels del PSC tenen més de cinquanta anys. No obstant això, malgrat que més del 60% de votants de Junts tenen més de cinquanta anys, aquest partit és molt present a la plataforma.

Independentistes i d’esquerres

Quant a la ideologia, hi ha una ajustada majoria a favor de la independència i hi trobem menys indecisos. Amb tot, poc més de la meitat són favorables a un estat independent, és a dir, que no es pot pas parlar d’una xarxa social atapeïda d’independentistes.

També trobem que a la xarxa social hi ha una majoria més àmplia a favor del dret de decidir: un 62% està molt d’acord amb el dret de decidir dels catalans –i, en canvi, entre els qui no en són usuaris el percentatge és d’un 50%. En una línia semblant, un 85% és partidari d’una república, mentre que solament ho és un 71% dels que no tenen Twitter.

Un aspecte en què també trobem diferències clares és la situació ideològica. Tot i que la xarxa social és un canal que permet de difondre tota mena de posicions i, de fet, fa anys va admetre que amplificava més els partits i mitjans de dretes, trobem que la gran majoria d’usuaris és d’esquerres.

En una escala de 0 a 10, en què 0 és extrema esquerra i 10 extrema dreta, la meitat de la població catalana se situa entre el 0 i el 4; en canvi, entre els usuaris de Twitter aquesta franja arriba al 60%. Hi ha una proporció semblant de persones de dreta, mentre que els infrarepresentats són els de centre. Això significa que a la xarxa social hi ha menys gent de centre i més polarització.

Quant a classe social, sí que hi trobem diferències significatives. Entre els usuaris de Twitter hi ha una presència més alta de ciutadans amb uns ingressos familiars inferiors a 1.000 euros el mes i també més presència de gent amb ingressos superiors a 3.000 euros. Un 48% dels que diuen que cobren més de 6.000 euros en són usuaris. En canvi, s’hi troben infrarepresentats els que són al mig, en l’interval que va de 1.000 euros a 3.000.

La diferència també es revela en el màxim nivell de formació assolit, amb pocs usuaris que tinguin educació secundària o menys. En contrast, hi són sobrerepresentats els que tenen estudis universitaris. Un 20% dels piuladors té un màster o un doctorat; en canvi, són solament el 8,5% dels que no tenen Twitter.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor