16.06.2016 - 10:52
És un vehicle que no fa soroll. Tampoc és perillós. I la velocitat a què circula tampoc és molt alta. Tot i així, la bicicleta està ara al centre de la diana. La seva inclusió a Barcelona no està sent fàcil: dissenys força qüestionables de les seves infraestructures i hostilitat per part dels vehicles amb motor. Fa molts anys que circula a la ciutat, però la bicicleta encara lluita pel seu reconeixement com a vehicle seriós. I sobretot, per millores al seu espai de seguretat: el carril bici.
Malauradament, aquests últims mesos hi ha hagut diversos accidents en bicicleta amb conseqüències fatals, el que ha desencadenat un seguit de reaccions a la xarxa i als mitjans, qüestionant-se la seguretat dels carrils bici a la ciutat de Barcelona.
Carles Benito, President del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), creu que un dels motius d’aquests accidents és la relativa novetat de la bicicleta com a mitjà de transport a la ciutat: “És complicat assumir, sobretot per la gent gran, aquest nou vehicle”. Tot i això, destaca que “la quantitat d’accidents de bicicleta comparats amb els altres mitjans de transport són ridículs”.
Nou Ajuntament, noves mesures
Així ho corrobora des de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, Regidora de Mobilitat, que assegura que “les bicicletes representen únicament un 3% dels accidents de la ciutat, i rarament hi ha accidents mortals en bici”. Durant aquest mandat, es vol reduir encara més aquest percentatge. Per fer-ho, volen millorar la infraestructura pels ciclistes i fer tasques educatives a la ciutadania per tal que es consideri la bicicleta com el que és: un mitjà de transport.
El govern d’Ada Colau va afirmar que executaria el Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 (PMU) elaborat pel govern de Xavier Trias amb el consens de tots els partits polítics. Aquest inclou diversos punts importants pel que fa a les bicicletes: canviar la normativa existent, crear més aparcaments i més segurs o ampliar i millorar els carrils bici.
Després d’un any de mandat, el cert és que l’Ajuntament s’ha posat a treballar al respecte fent canvis en la normativa municipal i millorant els carrils bici. Des de BACC destaquen “que hi ha hagut un canvi molt important d’intencions” i que ara el govern és molt més participatiu.
El carril bici modèlic
El carrer Marqués de Sentmenat, al barri de Sants, és el fruït d’aquesta col·laboració entre les associacions i l’Ajuntament. Fent cas a les indicacions dels ciclistes, el consistori va remodelar el carril bici d’aquest carrer. Tant des de l’Ajuntament com des de diverses associacions ciclistes han catalogat aquest carril bici d’exemplar per la seguretat que proporciona als usuaris. Entre les diferents particularitats d’aquesta via s’inclou una illeta que obliga els cotxes a girar més lentament o unes barres que impedeixen que les motos puguin avançar pel carril. Per conèixer-les totes passa el cursor per sobre els punts negres de la següent imatge:
No obstant, l’Ajuntament no ha seguit el mateix criteri per altres carrils bici fets amb posterioritat, entre altres motius, perquè la via no ho permetia. Per exemple, la normativa estableix que en carrers d’un sol carril, aquest ha de tenir una amplada de 3,5 metres per tal que hi pugui circular un cotxe de bombers.
És per això que des del govern barceoní s’està treballant, conjuntament amb les associacions ciclistes, en un manual per tal d’establir unes bases comunes pel carril bici a la ciutat, tenint en compte els diferents tipus de carrers. Segons la Regidora Vidal, l’objectiu és “assolir una xarxa completa i coherent i establir diferents mesures de seguretat d’acord amb la via” i que assegura que es farà públic “en breu”.
Els punts negres
Un dels punts a millorar són les zones de connexió de carril bici: els encreuaments on el vehicle privat no respecta la cessió de pas quan gira i les zones on el carril bici acaba i connecta malament amb l’altre. També causa problemes qualsevol carril bici situat a les voreres on hi acostuma a transitar molta gent. Per exemple, al front marítim no hi ha cap carril bici que vagi per la calçada i en hora punta costa molt circular-hi.
Un altre aspecte que genera polèmica són els carrils bici bidireccionals, com els dels carrers Provença, Londres, Urgell, Girona o Calàbria. Aquests en sí no són un problema. El problema és que s’han dissenyat amb unes mesures d’amplada molt justes que generen angoixa al ciclista perquè veu que el seu espai és molt reduït. Això implica que el seu temps i espai de reacció en el cas que hagi de frenar és mínim. Així mateix, els vianants no estan acostumats a haver de mirar a les dues bandes per passar en carrers on els cotxes van en un únic sentit.
Aquesta política de l’Ajuntament és criticada per Benito: “Si tu aglutines un carril de doble direcció en només un carrer, és veritat que t’estalvies temps i diners, i fas més pràctica la circulació, però no aconsegueixes l’objectiu final que és treure cotxes de la ciutat. A més, això provoca el conflicte de tenir carrils bidireccionals que només permeten la fila índia”. És el que trobem l’avinguda del Paral·lel.
Encara queda molt camí
Per tot això, el que demanen les associacions de ciclistes a curt termini són principalment dues coses. Per una banda, volen un replantejament de la xarxa que es té ara mateix, perquè la consideren incompleta, inacabada i variada. “El que tenim ara s’ha de refer i estudiar molt bé perquè, en cas contrari, mai aconseguirem un trànsit de bicicletes que sigui segur i còmode”, conclou Benito. Per altra banda, i des de fa temps, es demana la presència dels cossos de seguretat en bicicleta per tota la ciutat per millorar la imatge que es té dels ciclistes.
Santiago Guerra, membre de l’associació Amics de la Bici, també recalca que són necessàries noves mesures per l’aparcament segur. “El sistema ideal seria que a les grans estacions es pogués aparcar la bici. Que la gent pogués deixar-la amb seguretat, agafar el transport públic i tenir una altra bici al punt d’arribada”. Respecte al foment de l’aparcament segur, Vidal reconeix que encara queda molt treball per endavant i que és necessari una reflexió més a fons. Mentrestant, continua vigent la política de col·locar aparcaments normatius, com els de “u” invertida. Tot i així, aquesta mesura no és eficaç: els robatoris es continuen produint i amb força facilitat.
Actualment les bicicletes representen un percentatge molt baix de la mobilitat a la ciutat de Barcelona, però els esforços s’estan dirigint cap a la seva coexistència amb els altres mitjans de transport.