28.06.2023 - 21:40
|
Actualització: 28.06.2023 - 22:58
“Fa més d’un any que estic en el procés d’obtenir el carnet de conduir”, explica Berta Castells, alumna d’una autoescola de Sant Feliu de Llobregat. Farà l’examen d’aquí a una setmana, però el camí fins a arribar aquí ha estat ple de revolts. Després d’aprovar l’examen teòric va haver de canviar d’autoescola: “Vaig aprovar la teòrica i necessitava el carnet amb urgència. Em vaig haver de canviar d’autoescola perquè a la primera on m’havia apuntat hi havia una llista d’espera de cinc mesos per a poder començar a fer pràctiques. I fins avui, un any després, no he pogut pujar a fer l’examen pràctic per primera vegada”, explica. El testimoni de Castells es repeteix entre els milers d’alumnes que cada any s’apunten a l’autoescola per obtenir el carnet.
La situació de cues i de col·lapse s’arrossega de fa anys. Els retards i les llistes d’espera per a poder començar a fer pràctiques i per a anar a examen són el pa de cada dia. Un dels motius principals és que la plantilla d’examinadors de la Direcció General de Trànsit (DGT) és del tot insuficient tenint en compte el volum de demanda que hi ha. La Lídia treballa en una autoescola de Girona i explica que la situació és límit, perquè no hi ha prou examinadors, però també per la manca de professors d’autoescola. A més, assenyala que l’anomalia fa molt de temps que dura: “Fa temps que ens trobem en aquesta situació. D’examinadors, n’han faltat sempre, però abans de la pandèmia no hi havia manca de professorat i ara, en canvi, s’ha accentuat.” La precarietat del sector tampoc no hi ajuda. De fet, els examinadors van fer mesos de vaga l’any 2017 per reclamar millores salarials.
Cues de mesos per a fer pràctiques
En una de les autoescoles RACC de Barcelona ningú no pot començar a fer pràctiques fins al setembre i, ara per ara, tenen llistes d’espera d’uns quants mesos: “No es poden començar a fer pràctiques fins passat l’estiu i tenim una llista d’espera, com a mínim, de dos mesos. Hi ha molts alumnes i només tenim quatre professors”, explica Aroa Morales, una treballadora de l’autoescola. Una mesura per a descongestionar aquest tap és reduir el nombre de pràctiques setmanals. En aquesta autoescola han optat per limitar-ho a dues pràctiques per setmana: “Hi ha molts alumnes i ho hem d’organitzar així. Si l’alumne pot, mirem de donar-li una tercera pràctica, però no sempre és possible”, assenyala Morales.
Sigui com sigui, totes les autoescoles se les han hagudes d’enginyar i empescar-se fórmules imaginatives per a reduir el volum d’alumnes que no pot començar a fer pràctiques. En una autoescola de Girona, per exemple, no accepten alumnes que no hagin aprovat l’examen teòric a la mateixa autoescola, perquè tenen més de quatre mesos d’espera per a poder començar a fer pràctiques: “Hem hagut de tancar l’opció de fer pràctiques i prou. Els alumnes han de fer la teòrica amb nosaltres si volen fer pràctiques. Tenim un embús”, explica la Lídia, una treballadora de l’autoescola.
L’espera també es pot traslladar al moment de fer l’examen pràctic: “Hi ha autoescoles en què només s’accepten nous alumnes per a anar a fer l’examen pràctic quan els que ho fan aproven. De resultes d’això, també hi ha llistes d’espera per a poder fer l’examen pràctic”, diu la Lídia. A l’autoescola RACC del carrer de Còrsega de Barcelona cada dues setmanes pugen a examen una vintena d’alumnes i, depenent de quants n’aprovin, es redueix el tap d’alumnes o no. El nombre d’alumnes per examinador és el factor limitant.
Una situació que s’agreuja a l’estiu
Aquesta situació s’agreuja a l’estiu, quan molts joves aprofiten que han acabat els estudis per a posar-s’hi. I això és un maldecap per a les autoescoles, que no saben com encabir tants alumnes, justament quan la DGT tanca per vacances: “Hi ha molta gent que s’apunta a fer l’examen a l’estiu. La gent és conscient del temps d’espera i volen intentar fer la teòrica ara i després tenir marge per a poder fer totes les pràctiques d’una tirada”, diu la Lídia. Aquesta situació també causa frustració i angoixa entre els estudiants, que veuen cada examen com una prova de foc en què no poden fallar. Expliquen que tenen por de suspendre perquè tornaran a la casella de sortida.
El sector coincideix que la solució és que la DGT compleixi la paraula de reforçar el nombre d’examinadors que té en plantilla. Fa temps que s’hi va comprometre, atès que la demanda era molt superior a l’oferta. Ara, la reforma continua encallada al Ministeri d’Hisenda i Funció Pública espanyol. Les ampliacions es fan a un ritme lent i no compensen ni de bon tros totes les baixes, jubilacions i trasllats d’examinadors que se’n van fora del país, on gairebé sempre el cost de la vida és més baix.