06.08.2021 - 21:50
|
Actualització: 30.06.2022 - 20:01
Per als fundadors de la cerveseria Cap d’Ona d’Argelers de la Marenda, Élodie Pujol i Gregor Engler, guanyar medalles és com collir fruita de temporada. D’ençà que van començar a competir professionalment el 2016, han estat guardonats amb més d’un centenar de premis. En l’edició d’enguany del World Beer Challenge, la seva cervesa Wood Aged, Imperial Stout ha rebut la medalla d’or a la millor cervesa del món amb una puntuació perfecta: cent punts sobre cent. “És la primera vegada que guanyem amb cent punts. Les taules de classificació ens situen al capdavant del món i Catalunya és a dalt amb nosaltres. És excepcional. Ens commou molt”, diu Élodie pocs dies després de la victòria al campionat mundial.
Això no obstant, el triomf al World Beer Challenge va més enllà de l’or. La marca nord-catalana ha guanyat un premi per a cadascuna de les cerveses que ha presentat i ha aconseguit vint-i-una medalles. N’han destacat la rossa sense gluten amb vi de Banyuls i gingebre, amb 99 punts, i la rossa de fusta envellida, amb 98.
La cerveseria d’Argelers va començar a fer-se un nom ara fa cinc anys arran d’haver començat a participar en concursos i de llavors ençà ha esdevingut una de les cerveseries més llorejades. L’estat francès aviat es va fer petit i van decidir de competir a escala mundial. Aquests darrers dos anys, l’èxit de Cap d’Ona s’ha catapultat. El 2020, van guanyar el premi a la millor cervesa de sègol. Aquell any també van ser la millor cervesa envellida en barrils i enguany acaben de ser condecorats com la millor cervesa del món.
“Quan el vaig veure fer cervesa, me’n vaig enamorar”
Tot i que solament fa cinc anys que Cap d’Ona es presenta a concursos, en fa més de vint que va obrir. Va ser l’any 1998, i es va convertir en la primera cerveseria artesana del país. L’amor entre el nét d’un cerveser de Lorena i la néta d’un pagès del Vallespir en va ser la llavor. Élodie i Gregor es coneixien de fa temps, però l’amor no va sorgir fins que ella el va veure encarnar l’ofici del seu avi: “Quan el vaig veure fer cervesa, me’n vaig enamorar. És un mag.”
Van posar-li el nom de Cap d’Ona, en referència al nom del cap de Banyuls de la Marenda, el poble d’en Gregor. Al principi, hi treballaven tots dos sols i només tenien a la venda tres menes de cervesa. Vint anys i tres fills més tard, tenen una quinzena de treballadors i produeixen cada any unes 700.000 ampolles de cervesa d’una trentena de varietats.
Així i tot, els propietaris encara volen fer créixer més la marca. Ara per ara, la fàbrica d’Argelers no els abasta i han decidit de reubicar-se a Ceret, a una nova planta amb 5.400 metres quadrats de superfície. Esperen d’haver enllestit el traspàs abans del 2023. Volen enfilar-se als 2 milions d’ampolles de cervesa anuals i tenir-hi contractats almenys cinquanta treballadors.
Productes de la terra i catalanitat, senyes d’identitat
Per Élodie i Gregor, l’origen de la matèria primera és molt important. Realcen els ingredients locals i ecològics, com ara els préssecs de vinya del Rosselló. “La nostra terra és plena de tresors com ara el sègol, la fruita i el vi. Tenim la sort de ser en un territori únic. Posem tota la passió en la nostra feina i sempre en cerquem la qualitat màxima.”
La catalanitat, a parer seu, també és una senya d’identitat innegociable. Per això, de bon començament, van etiquetar les cerveses també en català per a reivindicar la llengua i la identitat de Catalunya Nord. De fet, arreu de l’estat francès Cap d’Ona es coneix com “la cervesa de Catalunya”.
Élodie ho explica d’aquesta manera: “Des del començament, el meu marit, que és un enamorat del país, va voler d’etiquetar en català. Per ell, és un deure i una passió. Per mi, són les meves arrels. Sóc catalana, del Vallespir, i m’enorgulleix parlar català, també a través de les nostres creacions. Aquí hi ha la identitat dels meus avis, la seva lluita i les nostres arrels.” “Avui dia molts defensen Catalunya, però fa vint anys a Catalunya Nord era molt avantguardista d’estar orgullós de ser producte català”, rebla.
Expandir-se cap al sud del país?
Però la consciència de país dels propietaris, de moment no es tradueix en una expansió cap a més territoris catalans. Així i tot, admeten que ho han pensat sovint. “De moment, mourem la producció a Ceret i serem encara més a prop del Principat, que sempre ha estat una font d’inspiració. Al principi, veníem el 70% de la producció a la part del sud del país. Vam ser la primera cerveseria artesana catalana fa vint anys. Ara n’hi ha un munt, però continuem essent els més antics i coneguts a escala internacional.”
No cal anar fins a Argelers per a tastar la millor cervesa del món. A Catalunya Nord es pot trobar a la majoria d’establiments de begudes alcohòliques. També hi ha l’opció de fer la compra de casa estant mitjançant la web oficial de la marca. Els lots de tres unitats costen entre 9 euros i 14. A més, el grup Àpats Food, que té dos establiments a Barcelona, fa de distribuïdor de la cerveseria i fa temps n’havia venut a les botigues. Però ara no en tenen en estoc. Una altra opció, més cara, és anar al Celler de Can Roca i demanar una cervesa. D’ençà de fa tres anys, Cap d’Ona en fa per a ells.