El caos ferroviari a Barcelona col·lapsa també els autobusos i les carreteres

VilaWeb
Arnau Lleonart
13.05.2024 - 08:23
Actualització: 13.05.2024 - 20:07

La gran avaria dels trens de Rodalia d’ahir, causada pel robatori de coure a Montcada Bifurcació, avui encara té efectes i hi ha sis línies de tren alterades en algun grau. Els trens de la línia R1 i la RG1 tan sols circulen fins a Badalona, i per a arribar a Barcelona els viatgers han d’agafar el metro. A la R4 Nord, els trens acaben a Cerdanyola del Vallès —i no a Fabra i Puig, tal com s’havia previst—, però la circulació és molt reduïda: tan sols circulen un terç dels trens habituals en hora punta i un 75% la resta del dia. Les autoritats recomanen als viatgers que agafin els FGC a Manresa, Terrassa i Sabadell, i la R2 a Montcada.

La R4 Sud circularà fins a l’Hospitalet de Llobregat; i a la R3, el servei és entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, amb dos trens per hora i sentit, i busos fins a l’estació barcelonina de la Sagrera-Meridiana. El servei de la R7, es fa amb autobusos.

La primera conseqüència del caos ferroviari és el col·lapse del servei d’autobusos, que no són capaços d’absorbir adequadament l’alta demanda dels passatgers que normalment fan servir els trens de Rodalia. Els autobusos van plens, i en molts casos han de deixar viatgers a les parades perquè ja no hi caben.

A més, també hi ha problemes de circulació a les carreteres catalanes. Hi ha retencions a la AP-7 entre la Roca-Montornès i Santa Perpètua-Barberà, en direcció sud; a la C-58, al tram que va entre Sabadell i Montcada, en direcció Barcelona; a la A-2, entre Pallejà i Cornellà, cap a Barcelona; a la B-23 entre el Papiol i Sant Feliu de Llobregat, en direcció a Barcelona; a la C-31 entre Badalona i Barcelona, i entre el Prat de Llobregat i Barcelona; a la C-32, entre Gavà i Sant Boi de Llobregat, direcció Barcelona; i a les Rondes de Barcelona.

El director de Rodalia de Catalunya, Antonio Carmona, ha lamentat les afectacions: “Sento impotència pels treballadors, tant nostres com d’Adif, impotència pels ciutadans que han de moure’s i no podem donar-los el servei.” Ho ha dit en declaracions a RAC1 recollides per Europa Press, en què ha instat els Mossos d’Esquadra a combatre una xacra que causa incidències com aquesta i que pateix tothom, en referència als robatoris de coure.

Després de la jornada d’incidències, Renfe, Adif, el govern i l’Ajuntament de Barcelona es van reunir per abordar la situació; el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, poc abans havia qualificat d’insuficient el pla de les companyies ferroviàries per a reforçar les línies afectades.

També ha parlat Anna Viñals, portaveu de Renfe a Catalunya, que ha dit que allò que poguessin fer Renfe i Adif era complementari a l’actuació dels Mossos d’Esquadra. Sobre per què aquests fets passen habitualment a Renfe i no als Ferrocarrils de la Generalitat, ha dit: “No ho sabem i ens agradaria saber-ho. La xarxa de Rodalies és molt extensa i és molt difícil posar persones de seguretat a tots els quilòmetres de la xarxa. El reforç de seguretat és el que ja teníem, hem demanat reforç de les forces de seguretat. Reforçar la seguretat és competència d’Adif. S’han fet reforços, però són insuficients.” Sobre si els fets poden haver estat un sabotatge, ha dit que ho haurien de determinar els Mossos d’Esquadra.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Ajuda VilaWeb