Candidats sense por del “què diran”: de la Whopper de Carrizosa al “Flying free” d’Aragonès

  • Els partits adapten la campanya electoral a les tendències de les xarxes socials, però alguns dels vídeos causen més incomoditat que no pas atracció
  • La major part del material audiovisual que creen es concentra a Instagram i TikTok, on hi ha un nínxol fort de vot jove

VilaWeb
Carlos Carrizosa, cap de llista de Ciutadans, en un vídeo de campanya (fotografia: Ciutadans).

Text

Pol Baraza Curtichs

03.05.2024 - 21:40

Diumenge de la setmana que ve hi haurà eleccions a Catalunya. Els partits ja fa temps que van engegar la maquinària electoral. Entrevistes per aquí i per allà, actes electorals i els candidats traient el nas on poden per explicar les seves propostes per al país. Les formacions polítiques fan molta campanya al carrer, però ja fa temps que la partida també es juga a les xarxes socials, uns espais en què circula un vot molt preuat, el dels joves. A l’estat espanyol, el 83,6% de la població té xarxes socials. Instagram i TikTok aglutinen més de quaranta milions d’usuaris. TikTok és la xarxa preferida del jovent i aquests darrers anys ha crescut molt.

Els partits són autèntics camaleons en l’àmbit digital: espremen les tendències que corren per Instagram i TikTok i plagien tota mena de continguts audiovisuals. Se’ls fan seus, adapten els lemes i presenten uns candidats distesos i en escenes íntimes, sense por del “què diran” ni de fer el ridícul. Per això, veureu un Carlos Carrizosa ensenyant-vos les olles brutes de la cuina, una Alícia Romero ballant, entre més candidats, un Pere Aragonès revelant que “Flying free” és una de les seves cançons preferides o una Jéssica Albiach plantant cara a la dreta i l’extrema dreta com si fos una superheroïna de Marvel. Repassem uns quants exemples de tots els partits, alguns dels quals causen més incomoditat que no pas atracció.

Balls, una llúdriga i ‘The office’

El PSC, el partit que surt més ben parat en les enquestes, és ben actiu a les xarxes. Pels vídeos, hi desfilen els candidats i s’hi exposen els secrets de darrere les càmeres, curiositats dels caps de llista, declaracions en mitjans de comunicació i actes de campanya, entre més. Però n’hi ha uns quants que criden l’atenció. Que, de fet, s’han creat expressament per cridar l’atenció, que defugen de la seriositat que es respira en política. Balls, animals i més elements que, combinats amb unes quantes cançons, conformen vídeos ben peculiars.

Tres dies després d’haver-se convocat les eleccions del 12 de maig, el PSC ja va fer un primer tast. En un vídeo de tretze segons, publicat durant la segona jornada del quinzè congrés del partit, es veu Rosa Maria Ibarra –cap de llista per Tarragona–, Alícia Romero –mà dreta d’Illa–, Sílvia Paneque –cap de llista per Girona–, Òscar Ordeig –cap de llista per Lleida– i Esther Niubó –número 4 per Barcelona– conversant per la sala de passos perduts del parlament. Sona el telèfon, Romero simula que respon a la trucada, transició i canvi radical. Tots cinc es posen a ballar “¿Qué tengo que hacer?, de Daddy Yankee, cadascú a la seva manera.

@socialistes_cat 🌹 Segona jornada del 15è Congrés del PSC ‼️ #PSC #Socialistes #Catalunya #Cataluña #fyp #parati ♬ original sound – Aleix Calderón Jové

I encara més cançons en castellà: un vídeo amb “Quédate”, de Quevedo i Bizarrap, de fons, amb Salvador Illa i Pedro Sánchez abraçant-se i saludant els simpatitzants, uns dies després d’haver-se anunciat que el president espanyol sospesava de continuar a la presidència del govern espanyol. El PSC ha fet uns quants vídeos més, com ara, un en què apareix el personatge de Michael Scott de la sèrie The office dient que li encanten els caps de llista, o una llúdriga ballant i celebrant que s’ha trobat amb un partit “que lluita pel feminisme, la justícia social i la transició ecològica”.

@socialistes_cat Pedro, ¡quédate! Claro que vale la pena ✊🏼 @Cuenta oficial de PSOE #PedroNoTeRindas #MereceLaPena #PSC #Socialistes #Socialistas #fyp #parati #foryoupage #viral #lentejas #PedroSánchez ♬ sonido original – JOSÉ_LUIS_QUINTANILLA.❤️🇭🇳

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PSC (@socialistes_cat)

@socialistes_cat Som aquí! Què esperes? 👀 #PSC #Socialistes #Catalunya #Cataluña #fyp #parati #lentejas #viral #MemeCut #Meme ♬ suono originale – PSC /❤️

La Whopper de Carrizosa

Ciutadans, que segons totes les enquestes quedaria fora del parlament, cerca el màxim impacte amb una campanya de baix cost. Han convertit la intel·ligència artificial en la companya de viatge: l’han feta servir per al cartell electoral i també per a algun vídeo de les xarxes socials. I l’obsessió amb Puigdemont és evident: apareix en l’espot electoral, rere els barrots de la cel·la d’una presó, amb unes imatges generades per intel·ligència artificial. De tots els vídeos publicats, n’hi ha un que crida l’atenció. S’anomena “Carrizosa al desnudo” i pretén de presentar el cap de llista al natural, políticament incorrecte. “Et sorprendrà”, diu el partit. I no erren pas el tret, perquè deixa anar tot de perles.

Fumes? T’agrada el menjar ràpid? Com et relaxes? Fas tasques a casa? L’equip de campanya entra a casa del candidat i li fa una bateria de preguntes per a desemmascarar-lo, per a presentar un candidat que “no és perfecte”. “Potser per això estic separat i solter [pica l’ullet]. Això després va al Tinder, oi? [riu]”, fa Carrizosa.

El cap de llista diu que quan “l’emprenyen els separatistes”, fuma pipa perquè el relaxa. Reconeix que és un desastre a la cuina i no té capacitats culinàries, i ensenya la cuina, que és plena de plats i olles bruts. “La pica, mira, bruteja una mica”, diu. També revela que no fa gaires feines de casa, que de tant en tant, a la nit, fa una copeta de whisky amb gel i que té formigues com a mascotes. Però, sense cap mena de dubte, el fragment més descarat –per dir-ho suaument– és quan Carrizosa, amb la boca plena mastegant una hamburguesa amb mostassa, s’atreveix a comparar una Whopper del Burger King amb una dona. “Tu saps quan t’agrada una dona? Bé, tu no ho saps [diu a l’entrevistadora]. Que t’agrada retrobar-la tal com la coneixes, te n’agrada l’olor, t’agrada ella, i sents les coses. El Whooper i el BigMac, els compris a la botiga que els compris, en reconeixes el sabor que ha clavat una multinacional que et coneix i et dóna el que vols”, diu.

Hi ha més vídeos dins la campanya electoral barata de Ciutadans, com ara un Pasapalabra amb Feijóo, Sánchez, Puigdemont i la simulació d’un film anomenat The dead procés, amb què proven de fer sàtira amb vídeos de manifestacions del procés i agressions de la policia espanyola.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ciutadans Cs (@ciutadanscs)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ciutadans Cs (@ciutadanscs)

El pòdcast d’ERC, “Pedro” de Raffaella Carrà i la batalla d’Albiach

No tots els partits es bolquen a fer continguts d’entreteniment per a captar el públic jove. Hi ha vídeos que són comuns, com ara declaracions en mitjans, debats electorals i vídeos d’actes de campanya. Junts per Catalunya, per exemple, té un perfil més rígid que defuig dels vídeos d’entreteniment, humor i memes. El vídeo que més es diferencia de la resta és un recull fotogràfic amb curiositats del president Puigdemont, que ara per ara és el que més s’ha viralitzat.

A part del PSC, ERC també és un dels partits que crea més material. El perfil és ben divers, un calaix de sastre on es pot trobar de tot. En un dels vídeos, ens trobem un president Aragonès distès parlant de les seves cinc cançons preferides, entre les quals “Flying Free”, de Pont Aeri, “Ho tenim tot”, de Joan Dausà, o la mescla de “Sweet Caroline”. També una Teresa Jordà cantant “Bailar pegados”, de Sergio Dalma, o un os rentador ballant al ritme de “Pedro”, de Jaxomy i Raffaella Carrà, després d’haver aparegut Illa i la pregunta: “Qui mana Salvador Illa?”. ERC ha presentat aquesta campanya el videopòdcast “No miris el mòbil”, presentat pels cap de campanya del partit, Oriol Duran i Sergi Sabrià. Es va presentar per descobrir els secrets de la campanya des de dins. Però, a efectes pràctics, utilitzen la plataforma per criticar l’activitat de la resta de partits i candidats.

@esquerrarepublicana 🎧Descobreix més cançons a la playlist de @Spotify del #PresidentAragonès (Link 🔗 a la bio) #erc #esquerrarepublicana #perearagones #spotify #music #domingo #invertido #santjordi2024 #fyp ♬ Dance You Outta My Head – Cat Janice

@esquerrarepublicana Que surti Jordà! #TeresaJordà #erc #esquerrarepublicana #fyp #últimahora #estiktokat #politicatiktok #politica #InMyBubbleWithBaseus ♬ original sound – Esquerra Republicana

@esquerrarepublicana Salvador Illa actua com a delegat de la Moncloa i no com a defensor de Catalunya 👆 #pedro #erc #esquerrarepublicana #12m #SantJordi2024 #catalunya #fyp #ultimahora ♬ original sound – Esquerra Republicana

Comuns Sumar, amb Jéssica Albiach al capdavant, també genera tota mena de continguts. Un bon grapat de vídeos amb toc humorístic i cançons en castellà, Albiach ballant “Ay mamá”, de Rigoberta Bandini, o presentada com una superheroïna plantant cara a la dreta i a l’extrema dreta. El PP i la CUP, en canvi, tan sols tenen presència a Instagram i mantenen un estil més tancat, i hi prioritzen les intervencions dels candidats i les propostes electorals.

@somcomuns Quan et diuen que la Catalunya que ve arriba el 12 de maig👀👆 #12m #comuns #jessicaalbiach #eleccions #catalunya #tiktokcatalunya ♬ original sound – Comuns

@somcomuns Amb l’extrema dreta ni aigua. El soroll i les amenaces de l’extrema dreta no ens callaran ni ens aturaran. Aquest #12M sortim a l’ofensiva amb més força que mai per defensar la democràcia i per seguir avançant i guanyant drets per a totes. #antifeixista #antifascistas #vox #extremadreta #extremaderecha #democracia #drets ♬ original sound – Comuns

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor