22.05.2020 - 21:50
|
Actualització: 23.05.2020 - 03:13
Us han anul·lat un vol durant la crisi del coronavirus? No podeu viatjar per les mesures extraordinaires?Us expliquem quins drets teniu a l’hora de fer-ne la reclamació.
La companyia aèria us comunica que ha anul·lat el vol
En cas que la companyia aèria comuniqui que s’ha vist obligada a anul·lar el vol a causa de la crisi de la Covid-19, els usuaris poden triar que els tornin els diners o bé fer servir un transport alternatiu. Si accepten aquest transport alternatiu, la companyia també els ha de donar assistència, quan calgui manutenció i allotjament.
Aquests dies, amb la pandèmia, les companyies aèries ofereixen unes quantes alternatives, com ara, un val per l’import del bitllet. Però els usuaris han de saber que a banda de qualsevol alternativa proposada, sempre tenen l’opció de demanar que els reemborsin els diners si ho prefereixen.
Si la companyia s’hi nega, els usuaris tenen dret de presentar una reclamació a l’empresa amb la qual van contractar el viatge. El primer pas és fer la reclamació d’alguna manera que en quedi constància, sigui un full de reclamacions o un correu electrònic. Si en el termini d’un mes l’empresa no respon ni s’arriba a cap acord, els usuaris poden presentar una reclamació al Servei Públic de Consum o al formulari web de l’Agència Catalana del Consum. Si tampoc no se’n surten amb cap d’aquestes opcions, poden recórrer a la via judicial.
Si l’anul·lació del vol és conseqüència de la declaració d’emergència sanitària mundial que hi ha per la crisi del coronavirus, es considera que és una circumstància extraordinària i els usuaris no tenen dret a una compensació econòmica malgrat que els hagin anul·lat el viatge.
El vol no s’ha anul·lat, però no podeu viatjar per les mesures extraordinàries
Si el vol no ha estat anul·lat, però els usuaris no han pogut viatjar per una raó de força major, com ho són les mesures extraordinàries que hi ha ara mateix per la pandèmia, tenen dret de demanar que els retornin els diners.
En aquest cas, els usuaris tenen catorze dies, una vegada acabat l’estat d’alarma, per a reclamar que els reemborsin dels diners. Això sempre s’ha de fer d’una manera que en quedi constància, sigui en un full oficial de reclamació a la bústia de reclamacions en línia de l’empresa o per correu electrònic. A banda, les institucions també recomanen que es contacti amb l’empresa per trobar una solució acordada.
Les companyies aèries disposen de seixanta dies per a oferir una solució. Si no s’arriba a cap acord, hauran de retornar l’import pagat en un termini màxim de catorze dies. D’aquests diners, l’empresa en podrà descomptar les despeses que hagi tingut, les quals haurà de presentar desglossades.
Si passats aquests terminis l’empresa no ha respost, no s’ha arribat a cap acord o no s’ha complert allò pactat, els usuaris poden presentar una reclamació al Servei Públic de Consum del municipi o comarca o bé amb el formulari web de l’Agència Catalana del Consum. També poden recórrer a la via judicial.
Podríeu viatjar, però voleu anul·lar el vol per les circumstàncies
Pot ser que la situació millori i que no hi hagi cap mesura extraordinària que us impedeixi de viatjar, però que vulgueu anul·lar el viatge igualment. En aquest cas, encara hi ha molts interrogants, perquè no hi ha una regulació clara ni de la Unió Europea ni del govern espanyol, i no se sap si establiran cap mesura quan torni a obrir les fronteres.
D’acord amb la regulació ordinària, si un usuari no vol viatjar, ni la companyia aèria, ni els hotels ni les agències no tenen cap obligació de retornar-los els diners. Per això, les institucions recomanen d’agafar opcions de vol i allotjament que permetin d’anul·lar la reserva.