28.11.2019 - 12:12
|
Actualització: 29.11.2019 - 00:13
El president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, ha denunciat amb el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, la manca d’inversió de la línia R3 de Rodalies. En concret, la R3 és ‘l’única’ línia de Rodalies que fa gran part del recorregut en via única, des de Montcada Bifurcació fins a Puigcerdà. D’aquesta manera, l’estructura de la infraestructura ‘limita tant la capacitat operativa com la capacitat de reacció i fiabilitat’. El president de la Cambra de Barcelona ha remarcat el ‘potencial de creixement’ de la línia i ha assegurat que el nombre de passatgers al dia es podria duplicar amb un augment de la inversió. Canadell ha titllat la situació ‘d’inadmissible’, mentre que el Síndic ha parlat d’un ‘atemptat contra el dret a la mobilitat’ dels viatgers. Tots dos han fet aquestes declaracions abans de pujar en un dels trens de la R3, a plaça Catalunya en direcció Vic.
Hem sortit de Plaça Catalunya amb 5 min de retard, som a Montcada Ripollet i ja portem un endarreriment de 14 min… https://t.co/7m5Y7stwXM
— Joan Canadell (@jcanadellb) November 28, 2019
En aquest context, Canadell ha denunciat ‘l’incompliment’ de l’estat en tres ocasions. En primer lloc, el Pla d’Infraestructures ferroviàries de la rodalia de Barcelona 2008-2015 va prometre una inversió de 4.000 milions d’euros, 700 milions dels quals havien d’estar destinats a la R3. El president de la Cambra ha assegurat que aquesta inversió ‘no s’ha executat’.
En segon lloc, el pressupost de l’estat espanyol de 2014-2016 contemplaven també una inversió de 306 milions d’euros en Rodalies, ‘del qual només s’ha complert el 12%’, segons Canadell. La Cambra ha reclamat també ‘posar en marxa el desdoblament de Parets fins a La Garriga’, comprès en un estudi del 2015 però que ‘no s’ha fet’.
El Síndic de Greuges, per la seva banda, ha insistit en la necessitat del desdoblament de la via. Actualment, la via única a partir de Montcada Bifurcació provoca que, en casos d’avaria o incidència, ‘no hi hagi alternativa de transport ni possibilitats reals de mantenir el servei ferroviari fins a la resolució final de la incidència’. Ribó ha qualificat la situació de ‘radicalment inacceptable’ i ha reclamat al govern espanyol i Adif ‘que s’ho prenguin seriosament’ i que la Generalitat pugui assumir les plenes competències al respecte.