12.12.2024 - 21:40
El conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, va confirmar dimecres a les Corts que la consulta sobre la llengua vehicular a les escoles –que s’havia de fer entre el 26 de novembre i el 4 de desembre– es faria a final de gener. Una decisió que no ha sorprès la comunitat educativa, però que genera indignació, sobretot, després de la catàstrofe de la gota freda.
Molts centres educatius de les zones afectades encara no estan en condicions per a reprendre les classes, molts xiquets encara són desplaçats a unes altres escoles i instituts, i els centres d’acollida tenen, ara com ara, dues escoles en una. Amb tot, el conseller Rovira manté la consulta. I això implicarà un sobreesforç per a tota la comunitat educativa, que aquest darrer mes i mig s’ha dedicat a traure fang de les aules.
“Esperàvem que tinguera una miqueta més de sensibilitat, que postergara aquesta mena de qüestions. Perquè, sincerament, els centres, sobretot els afectats, no estan per a això, ni ara, ni d’ací a un mes, ni probablement estaran en condicions de preocupar-se d’aquestes coses en tot el curs. Impossible. Però no han tingut aquesta sensibilitat. Cosa que, malauradament, tampoc m’estranya”, diu Rubén Pacheco, president de la Confederació d’AMPA Gonzalo Anaya.
Avui dia, continua havent-hi interrogants sobre com serà, en general, la consulta. Però en aquest context, preocupa especialment com es desenvoluparà en els centres afectats, i com s’aplicarà en els casos dels centres que encara no saben quines condicions tindran el curs vinent. Per a Pacheco, “és una cosa absolutament demencial”.
“Serà un caos”, avança Marc Candela, portaveu de l’STEPV. “Ja en tenen prou, aquests centres, per a tornar de Nadal i organitzar tota la paperassa que la norma demana que s’ha de fer. Perquè s’han de publicar els censos, s’ha de comunicar a les famílies, s’ha de tenir, fins i tot, una habitació per a les famílies que vulguen anar a votar al centre perquè no tenen ordinador o no s’aclareixen a casa. Ha d’haver-hi un espai habilitat i aïllat perquè puguen votar en llibertat. Això, per als centres afectats per la DANA, és un caos. Aquests centres ara són en una altra pel·lícula”, diu.
Octavi Ros, del grup motor de Famílies pel Valencià, també lamenta que el conseller s’enteste a fer la consulta. “Ho esperàvem, perquè ho tenen com una obsessió, però desitjàvem que no ho feren, que canviaren les prioritats”, diu. Explica que els centres afectats tenen unes altres necessitats, com ara, trobar material per als alumnes, o poder reactivar les biblioteques. “Ara mateix són en una altra realitat.”
Hi coincideix Núria Cerveró, també del grup motor del col·lectiu. “Les famílies dels centres afectats ara no es preocupen per això, és impossible. La seua prioritat és tindre un sostre on viure, tindre menjar i que els seus xiquets puguen anar a classe. A vegades els toca anar a llocs que són lluny, a centres que no són els seus, amb companys que no són els seus. A part, psicològicament, estan patint moltes seqüeles, amb tot el que ha passat. Hi ha xiquets a qui encara els costa dutxar-se, veure ploure, i no estan per a açò”, assenyala.
“El conseller del caos”
Per a Alexandra Usó, la presidenta d’Escola Valenciana, Rovira és “el conseller del caos”. Diu que no és una persona coherent i que tampoc li importen els criteris pedagògics i sociolingüístics. “Té molt clara la substitució lingüística i, per tant, ell ni empatitza, ni humanitza absolutament res en la comunitat educativa. Ell té un objectiu clar, ell i el govern, i és ser monolingües en la comunitat educativa. I van fent”, diu.
Usó també acusa el conseller Rovira de portar la ideologia a les aules. “En aquest moment, les comunitats educatives i la societat en general no tenien cap conflicte lingüístic amb les dues llengües oficials. Passa que ells trauen un rèdit polític del fantasma del valencià, del català, i l’exploten al màxim”, diu. A més, assenyala que la Conselleria d’Educació no ha fet cap campanya informativa sobre la nova llei educativa perquè les famílies sàpiguen quins canvis s’implementaran, i com.
Mobilitzar a les famílies
Arran de les intencions del conseller, les entitats i col·lectius han reactivat les campanyes per la llengua. Famílies pel Valencià ha començat una sèrie de xerrades informatives per les comarques per a informar tothom de què implica la nova llei Rovira, i la consulta. “Hem de convèncer les famílies que no ho tinguen clar o que tinguen dubtes dels beneficis de marcar sí al valencià”, diu Ros. Assegura que, fins i tot, els han arribat missatges de les comarques afectades. “Ja ens ha escrit gent de Paiporta, per exemple, dient que, a contracor i contra la seua voluntat, si ells decideixen continuar endavant, doncs que alguna cosa s’haurà de fer sobre aquest tema”, diu.
Per part seua, Usó insta els professors a aprofitar les reunions d’avaluacions que tenen aquestes setmanes vinents amb les famílies per a informar-les. “Tot i que alguns inspectors s’han atrevit a dir als equips directius que han de mantenir la neutralitat en aquest procés. I mantenir la neutralitat ja sabem què significa”, denuncia. En aquest sentit, anima els docents a fer la contrària. “Han d’aprofitar aquesta relació que tenen amb les famílies per dir-los que és millor per als seus fills ser competents lingüísticament en les dues llengües oficials. S’ha d’intentar que les famílies siguen una mica sensates i coherents, que vegen que no triar el valencià és negar una competència lingüística als seus fills i no aprofitar un bilingüisme natural que tenim en aquest territori”, diu.
A més, Pacheco destaca que la consulta pot tenir implicacions negatives sobre el coneixement del català dels alumnes, però també sobre la llengua mateixa. “Hem de reactivar-nos del tot perquè la gent tinga la màxima informació possible i siga conscient de les conseqüències que pot arribar a tindre aquesta nova llei”, diu, i explica que les mobilitzacions al carrer seran una part de les accions.