21.12.2020 - 18:08
|
Actualització: 21.12.2020 - 19:11
Milers de camions són atrapats a la Mànega fa més de vint-i-quatre hores. L’embús ha començat quan s’ha suspès l’accés a la terminal de Folkestone, l’entrada al sud-est d’Anglaterra de l’Eurotunel, que connecta el Regne Unit i l’estat francès, arran de la decisió del govern d’Emmanuel Macron de suspendre la mobilitat entre el territori britànic i el francès.
El govern britànic, presidit per Boris Johnson, va prendre ahir mesures de confinament molt dures, principalment a Londres i al sud-est del país, per mirar de frenar l’expansió de la nova soca del coronavirus SARS-CoV-2, molt més contagiosa, que s’ha detectat al país. A banda, aquests darrers dies hi ha hagut un increment de comandes de les empreses britàniques arran de l’amenaça d’aranzels i el temor de desproveïment a partir del primer de gener, quan el país deixarà de ser membre de la Unió Europea a tots els efectes.
Segons la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM) hi ha, en total, entre set mil i deu mil camions amb conductors de l’estat espanyol atrapats a Anglaterra, vuit-cents dels quals són valencians, segons que ha explicat la Federació Valenciana d’Empresaris del Transport i la Logística (FVET).
Fonts de la CETM diuen a Efe que els conductors que s’hi han quedat atrapats no tenen lloc per a aparcar ni per a menjar, i que aquesta situació pot allargar-se quaranta-vuit hores, pel cap baix. Fenadismer, una altra unió d’empreses i treballadors de transport, alerta sobre el risc que els conductors es vegin obligats a passar-hi els dies de Nadal en condicions precàries d’higiene i alimentació.
Així mateix, segons el secretari de la FVET, Carlos García, ja es preveia un augment dels controls del costat britànic i, aquestes dues darreres setmanes, els conductors ja han tingut cues d’entre cinc i set hores per les restriccions a l’estat francès. Però aquest cap de setmana han empitjorat, i ja fa un dia i mig que hi ha retinguts milers de vehicles per la falta de treballadors de duanes.
García també ha explicat que els conductors no estaven preparats per a una situació així, perquè la zona fronterera de l’Eurotúnel no és pensada per a assumir “aquesta situació desbordant i indigna” per a la qual des d’aquí “poques respostes es poden donar”. Els camions que parteixen de València porten material industrial i tèxtil i també mercaderia perible, com ara cítrics. En aquest cas, encara que els equips van preparats per a contingències i porten refrigeració, la mercaderia corre el perill de perdre’s, segons les fonts.
Els treballadors demanen ajuda i solucions
L’Associació britànica de Transportistes per Carretera (RHA, en anglès) ha exigit als governs britànic i francès que trobin una solució al tancament fronterer. El director executiu de la RHA, Richard Burnett, ha instat l’executiu de Boris Johnson que faciliti als camioners aigua, menjar i instal·lacions sanitàries, perquè molts han quedat embussats en el comtat de Kent, on hi ha el port de Dover.
El comerç de cítrics amb el Regne Unit, en crisi
Aquests dies, el País Valencià havia d’enviar fins a territori britànic entre 50.000 i 70.000 tones de taronges i clementines. Cada dia arriben al Regne Unit entre 400 i 500 camions amb verdures i fruites i l’única mena de fruita que s’exporta ara com ara són els cítrics. D’entre els vuit-cents camions valencians atrapats a Dover, el port anglès de la Mànega, el Comitè de Gestió de Cítrics calcula que entre 200 i 250 anaven carregats de cítrics. El Regne Unit és el tercer mercat més important per a les exportacions de cítrics valencians i el mes de desembre és el de més activitat.
Segons que ha explicat el Comitè a VilaWeb, la situació és molt delicada perquè aquests mateixos camions són els que duen els cítrics valencians al continent. Si la situació no es resol aviat, Alemanya o Itàlia, entre més, també podrien quedar-se sense aprovisionament de cítrics.