22.12.2020 - 20:02
|
Actualització: 22.12.2020 - 22:43
Al port de Dover, l’entrada britànica a la Mànega, hi ha la tempesta perfecta. El descobriment d’una nova soca de coronavirus al Regne Unit ha fet que l’estat francès bloqués la seva entrada del canal i desenes de milers de camions que eren a punt de travessar-hi per a fer la ruta comercial hi han quedat atrapats, tot formant una cua de més de trenta quilòmetres. I, per si no n’hi hagués prou, aquests darrers dies han augmentat les comandes de les empreses britàniques arran de l’amenaça d’aranzels i la por de desproveïment a partir del primer de gener, quan el Brexit entrarà en vigor definitivament.
A causa de l’embús, que ja fa més de dos dies que dura, les empreses i les associacions de transportistes alerten que els qui hi han restat atrapats no tenen lloc per a aparcar ni per a menjar i que potser hauran de passar-hi les festes. És el cas d’en Daniel Mijaylov i el seu pare, camioners de MaZo, una empresa de transport refrigerat d’Alzira, que ha parlat amb VilaWeb i EFE. Denuncia que ell i la resta de treballadors són atrapats al canal “com gossos”, sense gaire menjar i amb dificultats logístiques per a fer necessitats. Els amenacen, a més, amb multes, i els han traslladat a un aparcament que “no té ni asfalt”. Si demanen a la policia què poden fer, els agents responen: “Fes-t’ho com puguis.” I plou, mentrestant. No para de ploure.
Ara els han comunicat una adreça, a trenta-tres quilòmetres d’on és ell, a la boca de l’Eurotúnel, a tan sols un quilòmetre per a embarcar, per si volen fer-se un test detector de covid que té validesa per a quaranta-vuit hores. Les negociacions entre els estats de la Unió Europea i amb el Regne Unit s’han encallat, tot i que aquest matí la Comissió Europea ha recomanat que els estats suspenguin les prohibicions de trànsit amb el Regne Unit per evitar que la crisi es continuï agreujant. Mentrestant, Mijaylov diu que si no hi ha cap solució aquesta nit que els permeti d’avançar, no podran celebrar Nadal amb la seva família, a Requena.
Toni Mazo, responsable de Comunicació del Grup MaZo, l’empresa per a la qual treballa Mijaylov, i que també ha parlat amb VilaWeb i EFE, clama indignat que la situació és una bogeria. El Grup MaZo té vuitanta-cinc camions a Anglaterra, quaranta dels quals estan aturats tot esperant d’entrar a l’estat francès. I això, en una de les setmanes de més feina de l’any. Gairebé tota la mercaderia que porta a Anglaterra és producte perible (fruita i verdura) i el Regne Unit és el seu principal client a Europa. Per a aquest grup, el blocatge vol dir pèrdues entre 400 i 500 euros de facturació per camió cada dia i els camions que hi ha aturats són retinguts d’ençà de diumenge a la nit.