23.11.2022 - 19:07
|
Actualització: 23.11.2022 - 21:44
ERC i el govern espanyol van acordar ahir el traspàs al govern català de 900 milions d’euros per a infrastructures i s’anuncià que es destinarien a l’àmbit ferroviari i de carreteres. La Cambra de Comerç de Barcelona ha criticat l’acord, perquè considera que aborda una mínima part del dèficit en infrastructures que té l’estat espanyol amb Catalunya. Explica que no s’aportaran diners extra, sinó que hi haurà un canvi pel que fa a l’òrgan executor. És a dir, la Generalitat de Catalunya tindrà la possibilitat de gestionar-los. A més, diuen que aquests 900 milions només és el 2% dels 45.000 milions d’euros de dèficit d’estoc en infrastructures.
A parer de l’entitat que dirigeix Mònica Roca, aquest traspàs servirà per a executar des de Catalunya projectes que fins ara eren competència de l’estat espanyol, uns projectes que acumulaven retards. En són exemples la millora de la connectivitat de la AP-7 i la AP-2 (250 milions d’euros), l’Eix Pirinenc (260 milions d’euros) i la “pacificació” de la N-II al Maresme (384 milions d’euros). “Són projectes i compromisos de l’estat, ben coneguts i també ben endarrerits”, afirmen en un comunicat. Per la Cambra, representen un petit pas en la direcció correcta, però encara hi ha molt camí per a pal·liar el dèficit històric, “sigui pel retard per part de l’estat en l’execució dels projectes o per l’incompliment d’acords específics en matèria d’infraestructures a Catalunya”.
Del 2013 al 2021, el percentatge mitjà d’execució d’inversió ha estat del 63,8%; ha fluctuat entre el màxim registrat el 2017 (81%) i el mínim del 2021 (35,8%). “Les xifres estimatives per al primer semestre del 2022 no ens permeten d’esperar un
grau d’execució millor que el del 2021”, diu la Cambra.
Malgrat els 900 milions d’euros, l’entitat torna a reclamar que el govern espanyol transfereixi a la Generalitat el valor de les inversions no executades entre el període 2013-2021.