01.02.2022 - 09:33
|
Actualització: 01.02.2022 - 11:54
La presència a Netflix d’obres audiovisual en català és gairebé nul·la i se situa en el 0,5% (30 títols), segons consta en el darrer Butlletí d’Informació sobre l’Audiovisual a Catalunya (BIAC) elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).
El BIAC actualitza les dades d’un report corresponent al febrer de l’any 2020, i constata que, tot i que en dos anys la plataforma ha duplicat el nombre d’obres del seu catàleg, la presència del català continua essent-hi residual. Fa dos anys l’oferta en català era del 0,3%, amb 9 obres. Actualment, la plataforma ofereix un total de 6.034 obres, mentre que l’any 2020 era de 3.512 títols. Netflix es manté com a la plataforma capdavantera a Catalunya, per davant d’Amazon Prime Video i de Disney+.
Per gèneres, les obres es distribueixen en llargmetratges i films per a televisió (53,6%) i obres seriades (46,4%).
Quant a la quota d’obra europea, Netflix ha passat del 22,2% de fa dos anys al 33,0% actual, amb la qual cosa assoleix per primera volta la quota del 30% que estableix la directiva de serveis de comunicació audiovisual. Si es compara dins del total d’obres europees, els percentatges del català a Netflix no milloren gaire: El 0,7% de les 2.000 obres europees del catàleg de la plataforma té disponibilitat en català (àudio o subtítols). Aquest percentatge baixa fins al 0,5% en el cas d’obres rodades en català originàriament.
El president del CAC, Roger Loppacher, ha explicat que és absolutament indispensable per al futur de la llengua catalana que el projecte de llei general de comunicació audiovisual i la llei catalana de l’audiovisual prevegin quotes significatives tant d’oferta com de producció d’obres en català a les plataformes.
9,7 milions d’abonats a serveis OTT a Catalunya
Més aspectes destacats del BIAC fan referència a la consolidació a Catalunya del sistema de vídeo de pagament. Entre els dos sistemes, el més popular és l’OTT (Over The Top), que supera els 9,7 milions de persones subscrites, un 38,1% més respecte del mateix període de l’any anterior.
Netflix es manté com a plataforma capdavantera a Catalunya, davant Amazon Prime Video i de Disney+. Segons les dades, corresponents al novembre del 2021, Netflix té 1,6 milions de llars abonades, és a dir, 3,8 milions de persones subscrites (el 58,8% de la població catalana de catorze anys o més anys). La segona OTT més popular és Amazon Prime Video, amb 2,5 milions de persones subscrites (1 milió de llars).
Es destaca el creixement de Disney+, que desbanca HBO Max de la tercera posició del rànquing, amb més d’un milió de persones (409.590 llars). Pel que fa a l’altre sistema tecnològic de plataformes de vídeo de pagament, el sistema IPTV, és encapçalat per Movistar+, amb 1,6 milions de persones abonades (709.956 llars). Darrere van Orange/Jazztel TV i Vodafone.
El creixement dels esports electrònics i els videojocs
El BIAC inclou un monogràfic sobre el sector dels esports electrònics i la indústria dels videojocs. Els ingressos globals dels esports electrònics durant el 2021 van superar els mil milions de dòlars, un 14,5% més que el 2020. La previsió per al 2024 és de 1.618 milions de dòlars. Els principals mercats són la Xina, l’Amèrica del Nord i l’Europa Occidental. L’audiència global dels esports electrònics és de 485 milions de persones. La Xina és el principal país en seguidors. A l’estat espanyol hi ha gairebé mig milió de jugadors professionals.
A Catalunya, la Unió de Federacions Esportives de Catalunya va crear ara fa un any la primera lliga catalana d’esports electrònics. Pel que fa als videojocs, el BIAC quantifica el mercat el 2021 en un total de 176.000 milions de dòlars. Més de la meitat dels ingressos procedeixen del sector dels jocs de mòbil (tauletes i telèfons intel·ligents), el 28% de consoles de joc i el 20% de jocs d’ordinador. Es calcula que hi ha més de 3.000 milions de jugadors de videojocs al món. La meitat provenen de la regió de l’Àsia-Pacífic i a Europa se’n comptabilitzen 408 milions.