21.05.2024 - 21:40
|
Actualització: 22.05.2024 - 09:19
Bookish, empresa digital del sector del llibre, acaba d’adquirir la històrica llibreria Caselles de Lleida, tal com ha anunciat en una nota de premsa. La llibreria Caselles, un equipament cultural centenari que ocupa set plantes d’un edifici del carrer Major de Lleida i té un dels millors fons editorials de les llibreries del país, perillava d’haver de tancar per manca de relleu generacional. Fundada el 1914, avui porta l’establiment la tercera generació que. Jordi Caselles, un dels gerents, ha explicat: “Vista la manca de relleu generacional, la nostra prioritat era no solament assegurar el llegat, sinó també preservar el paper cultural que exerceix la llibreria Caselles a Lleida.”
Segons la nota, Bookish mantindrà l’equip actual de la llibreria i durant el procés de transició també la direcció actual, amb la intenció que la família Caselles continuï vinculada a la nova etapa de Bookish, per garantir-ne la identitat.
Caselles és la segona llibreria important que compra Bookish aquests darrers anys. El desembre del 2022 va adquirir la llibreria Alibri, del carrer Balmes de Barcelona, in extremis i contra tot pronòstic, quan era a punt de tancar. També a primers d’abril d’enguany va comprar la llibreria Lé de Madrid i, segons que informa, la previsió és incorporar dues llibreries més abans no s’acabi el 2024.
Bookish és una empresa fundada a Barcelona el 2017 per Tomàs Casals, que va néixer com una plataforma digital de venda de llibres en paper per subscripció. Els subscriptors reben cada mes un títol sorpresa, que és una novetat. Aquesta fórmula era la que havia popularitzat ja fa molts anys el Grup del Llibre i també el Cercle de Lectors, però en aquell cas es podia triar el llibre entre una oferta limitada. A aquest format, Bookish hi ha afegit la trobada virtual (i des que té Alibri també presencial) dels lectors amb els autors. En aquests set anys d’activitat, ha creat una comunitat de sis mil lectors.
La nova estratègia d’adquirir llibreries implica que Bookish passi d’una activitat bàsicament virtual i digital a una activitat presencial, física. Segons la nota, amb la incorporació de la llibreria Caselles, es comença a fer visible l’estratègia de l’empresa: reunir llibreries emblemàtiques del país mantenint la singularitat de cadascuna i diferenciant-se de les grans cadenes verticals i franquícies. “Les llibreries han de ser diferents, igual que són diferents els llocs o els lectors als quals pertanyen. Volem preservar la identitat i els valors de cadascuna, impulsar-les amb tecnologia i una plataforma unificada i consolidar-les com a centres culturals i socials de les seves ciutats”, diu Tomàs Casals.
La FNAC pot deixar la plaça de Catalunya
I si Bookish vol passar de la venda virtual a la presencial, la FNAC, una de les grans cadenes de llibreries instal·lades al país, ha començat a treballar amb l’estratègia oposada. Segons que informa el diari Ara, la FNAC de la plaça de Catalunya podria desaparèixer després de vint-i-sis anys i d’haver esdevingut un espai cultural i tecnològic de referència al centre de Barcelona. Addueixen raons econòmiques i de renovació de l’espai del Triangle, el centre comercial on ara s’emplaça, que farien que la FNAC no hi tingués cabuda. Però la companyia francesa també explica que es troba en plena transició cap al comerç en línia, perquè els canals de venda han canviat i ara prioritzen el comerç electrònic. La FNAC del centre comercial Illa Diagonal, també de Barcelona, la reduirien, però no la tancarien.
Tot i aquesta tendència de la FNAC de reduir la venda física i afavorir la digital, segons les dades del Gremi de Llibreters de Catalunya a Catalunya el nombre de llibreries creix. Avui el gremi n’aplega 324, amb un augment d’un 30% d’ençà del 2008. I, encara, segons la Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters (CEGAL), Catalunya és el territori on hi ha més llibreries en nombres absoluts: 460. Marià Marín, secretari del Gremi de Llibreters de Catalunya, diu que aquesta tendència és deguda tant al relleu generacional, que ha permès de mantenir moltes llibreries, com a noves iniciatives que han sorgit, una part de les quals provenen de l’Escola de Llibreria, vinculada a la Universitat de Barcelona (UB) per a formar futurs llibreters.