09.11.2022 - 19:50
|
Actualització: 09.11.2022 - 19:53
La major part de les empreses de Comertia és optimista sobre la previsió de vendes per a la campanya del Black Friday, segons el darrer indicador, del mes d’octubre. La calor ha fet que aquest mes passat hagi estat molt diferent d’anys anteriors, quant a repartiment i intensitat de les vendes per sectors. És interessant d’observar que els sectors que han funcionat millor amb la bonança meteorològica són precisament, els que no es ressenten directament d’aquesta festivitat consumista.
Segons l’indicador, la temperatura del mes d’octubre ha afavorit la venda en sectors lligats al benestar i al gaudi, com ara la restauració (41,3%), el lleure i la cultura (24,1%), els complements personals (19,3%) i l’alimentació no bàsica (14,7%). En canvi, sectors més vinculats al tèxtil, com ara la moda (-6,5%) i la llar (-2,8%) han tingut un retrocés de vendes respecte de mesos anteriors i en relació amb una època tradicionalment de molt bona facturació.
L’octubre, doncs, més enllà dels dos sectors anomenats, no ha estat un bon mes. Els establiments de Comertia l’han tancat amb un augment de vendes global de l’11,9% respecte del mateix mes de l’any anterior, tot i que la mitjana de creixement en volum d’unitats ha estat solament del 0,5%. Per tant, el resultat de l’indicador reflecteix el creixement de la facturació a causa dels alts preus derivats de la inflació, més que no pas per un augment de vendes en unitats de productes o serveis.
De la campanya de Nadal, que és a tocar, en parlo amb el president de Comertia, David Sánchez. M’explica per què creu que serà bo el divendres negre. “Al consumidor li agrada, perquè cada vegada és més transversal”, em diu. Alguns sectors ja l’esperen. “Hi ha sectors, com la moda o la llar, que tenen un gran estoc de producte que no ha sortit a causa del temps. En aquelles dates ja farà fresca (esperem) i la gent podrà comprar articles d’hivern a bon preu, perquè les botigues necessiten facturar, ni que sigui perdent-hi marge. És un mal menor”, comenta.
També és d’aquest parer Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta: “És una data que arrossega molt la gent, perquè la compra és molt concentrada, fonamentalment en una setmana. Molta gent ho aprofita per a fer les compres de Nadal. Després, durant la campanya nadalenca, ja veurem què passa, perquè, ara com ara, hi ha moltes incògnites.” Té una certa recança sobre el comportament dels consumidors una vegada passada la festa. “Hi haurà una doble contenció de la despesa. Per una banda, la gent de renda mitjana-baixa, senzillament, no podrà comprar gaire. I, per una altra, les famílies més benestants actuaran amb molta prudència, per la incertesa del futur.”
No són pas els únics que veuen una celebració positiva. La consultora Randstad, per exemple, preveu que el Black Friday i el Cyber Monday generaran entorn de 33.380 contractacions a l’estat espanyol, un volum d’ocupació que es reduirà d’un 17,3% respecte de les 40.380 signatures que es van rubricar el 2021. “La pujada dels preus de l’energia, la inflació i el difícil context internacional són els culpables de la moderació en les previsions de contractació”, diu Valentín Bote, director de Randstad Research. I afegeix: “Esperem que la contractació es redueixi per la incertesa actual; així i tot, aquestes dates són una bona notícia, perquè tornaran a assenyalar el bon estat de forma del sector de la logística i la consolidació del comerç electrònic i seran l’avantsala d’una campanya de Nadal que podrà ser molt positiva”, assegura Bote.
Tal com indica l’estudi de Randstad Research, pràcticament dos contractes de cada tres d’aquest Black Friday es produiran en la logística; tanmateix, el comerç continua essent un motor crucial de la nostra economia i, per tant, de l’ocupació. És una peça fonamental per al sector al detall; a més, el canal físic és imprescindible per al bon funcionament del comerç i de l’experiència de l’usuari. “En un moment en què el comerç necessitarà més de 12.000 contractes per a donar resposta a les necessitats del Black Friday, i amb la campanya de Nadal a tocar, el sector no pot deixar de banda la importància del canal físic”, insisteix Bote.
Aquesta importància del comerç físic es nota de fa temps, per exemple, en el fet que algunes patums del comerç digital van obrint botigues. Recordem que Amazon va obrir a Londres, ja fa un any i mig, la seva primera botiga a Europa, Amazon Fresh. Actualment, té prop de vint-i-cinc establiments als Estats Units, en ciutats com ara Seattle, Chicago, Nova York i San Francisco. Els plans del gegant tecnològic per a Europa, ara com ara, són d’engegar una trentena d’actius al Regne Unit.
Més a la vora de casa nostra, la setmana passada Wallapop va inaugurar la primera botiga física. És una pop-up store a Madrid que va obrir durant 48 hores. Wallapop diu que és un experiment social en què es posen a prova les capacitats dels espanyols a l’hora de diferenciar els productes reutilitzats dels nous i els frens que experimenten a l’hora de consumir.
Segons dades del report Retail 2022 d’Adyen i KPMG, el 64% dels consumidors de tot el món aprecia més la possibilitat de tocar, sentir o tastar físicament els productes, i el 59% s’estima més comprar a la botiga física. A més, el 41% de les empreses enquestades té previst d’augmentar el nombre de botigues físiques l’any vinent. Això vol dir que aquests establiments continuen essent importants per a l’usuari, però d’una manera diferent: segons l’informe esmentat, la tecnologia ara és fonamental per a crear una experiència que valgui la pena: el 55% dels consumidors diu que és més probable que compri en comerços que fan servir la tecnologia per millorar l’experiència.
Sobre això, el president de Comertia em diu que hi ha un canvi substancial en el consumidor. “Sortosament, les exigències dels consumidors van cada vegada més enllà del preu. Estan disposats a comprar una mica més car si veuen uns valors determinats en la marca que compren. Crec que el vent bufa a favor de les empreses familiars de comerç que sempre hem defensat aquests valors, com el tracte als treballadors, la lluita contra la contaminació…”. I afegeix: “Cada vegada veiem més com el client vol tenir davant gent professional que l’assessori en la compra i emprar tots els sentits a l’hora de decidir, més que no pas tan sols els que usa davant una pantalla.”
En definitiva, sembla que, malgrat tots els problemes de l’economia i els pronòstics preocupants, el comerç –o una bona part– espera amb candeletes el Black Friday i unes vendes interessants el dia o la setmana que molts el faran durar. Esperem que les previsions l’encertin i sigui un bàlsam per a un sector cabdal per a l’economia que ha ensopegat amb tota mena d’entrebancs durant un període massa llarg, per motius diversos i que tots tenim presents.