09.07.2016 - 02:00
Christian Boltanski construeix un passeig per la vida i la mort a la Galeria 1 de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). L’exposició Départ-Arrivée transforma el museu en una església on els espectadors no trobaran respostes sinó interrogants fins al 6 de novembre.
La mostra de l’autor francès, guanyador del XIV Premi Julio González, porta a l’IVAM peces datades des de 1989 fins a l’actualitat. Dues de les seleccionades, La traversée de la vie (2015) i la que dóna nom a la selecció, Départ – Arrivée (2015), s’exhibeixen per primera vegada al país. A Départ-Arrivée, el creador francès aprofundeix en la seva convicció que els museus són les noves esglésies, llocs de pelegrinatge amb una mostra que planteja preguntes amb la finalitat de fer reflexionar al públic sobre la vida, la mort i l’absència. Així, Boltanksi posa de manifest la seva passió per qüestionar-se les coses.
L’exposició es dividex en dues zones: Départ i Arrivéé. A la sortida hi ha una vuitnatena de bombetes vermelles i a l’arribada, una norantena de color blau. Départ-Arrivée arrenca amb la instal·lació Les tombeaux (1996), del Museu Reina Sofia, set tombes anònimes il·luminades que commemoren les víctimes sense reconeixement. Seguidament hi ha La Réserve des suisses morts (1991), una recopilació de fotografies de la secció de necrològiques d’un diari suís.
Un dels reclams propietat de l’IVAM és l’estructura laberíntica que formen milers de caixes de galetes enganxades formant torres que, en qualsevol moment poden caure, com una metàfora de la vida de l’autor. A l’última sala, s’exhibeixen Reliquaire (1990), unes columnes amb cares que recorden a un altar, i Arxivis de l’année 1987 du Journal (1987), on l’artista barreja fotografies de víctimes i de criminals, sense que l’espectador pugui distingir-los.