Bertrand Piccard: ‘Hi haurà avions elèctrics de 50 passatgers d’aquí a 10 anys’

  • L'aeronauta suís és el director i pilot del Solar Impulse

VilaWeb

Europa Press

03.07.2016 - 22:00
Actualització: 04.07.2016 - 08:03

Avions elèctrics, que volen amb bateries carregades per energia solar o eòlica, sense soroll ni contaminació, seran una realitat d’aquí a deu anys, amb models amb capacitat per a cinquanta passatgers. És el pronòstic de l’aeronauta suís Bertrand Piccard, director i pilot del Solar Impulse –l’avió que fa la volta al món amb energia solar i sense ni una gota de combustible. En una entrevista d’Europa Press, Piccard confessa que té ‘addicció’ per seure als comandaments d’aquesta aeronau revolucionària.

Tot i que només resta un 10% del vol per completar la volta al món, Piccard no vol cantar victòria. ‘Cada etapa consisteix a utilitzar un avió experimental, volant només impulsat per l’energia solar. És alguna cosa nova i és un desafiament. Així que hem de concentrar-nos completament en la missió d’arribar a Abu Dhabi’. Abans recalarà al Caire.

Sí que remarca que, fins ara, ha estat un èxit fantàstic. ‘Fa uns quants anys, ningú no hauria apostat ni un cèntim a fer un vol al voltant del món amb un avió solar, llevat d’alguns socis, que ens van donar suport des del principi, com Schindler, ABB, Solvay, Covestro, Swiss Re Corporate Solutions, empreses que són fora del món de l’aviació i que no sabien que era impossible, de manera que ens van ajudar’, explica.

Piccard destaca el valor de la missió com a plataforma per a parlar de les tecnologies netes i energies renovables. ‘Sens dubte, al final tindré una plataforma molt creïble, a la qual la gent donarà suport, i continuaré utilitzant-la, per reunir tots els especialistes en la indústria de tecnologies netes, ONG, fundacions, amb la finalitat de parlar amb una sola veu dins del món de la tecnologia neta. Tot això servirà per a assessorar els governs i ser més eficients en la manera d’aplicar aquestes tecnologies’, diu.

I explica que durant el vol de Hawaii a San Francisco, sobre l’oceà Pacífic, va poder parlar perfectament en viu des de la cabina de l’avió, per satèl·lit, amb l’Assemblea General de les Nacions Unides, on es van reunir 175 caps d’estat per signar l’Acord de París sobre canvi climàtic.

‘Jo els deia que no només protegien el medi, sinó que començaven la revolució de l’ús de la tecnologia neta. I això és important, perquè és el que fomentarà el creixement, generarà riquesa, crearà ocuapció; perquè totes aquestes noves tecnologies netes són el que el món necessita, per obtenir un planeta més saludable.’

Sobre la utilitat real de l’energia solar per a l’aviació comercial, Piccard ha dit que això és només el començament. ‘És atractiu que, d’aquí a deu anys, fins i tot si els avions encara no són completament impulsats per l’energia solar, almenys seran avions elèctrics, que transportaran un màxim de cinquanta persones, sense utilitzar ni una gota de combustible, tot elèctric, endollat abans de l’enlairament, carregat per energia solar i eòlica, sense causar contaminació i sense fer soroll.’

A més de la propulsió elèctrica, Piccard ha destacat millores d’eficàcia aconseguides amb Solar Impulse, com la col·laboració amb Schindler per a obtenir materials més lleugers.

El pitjor, travessar les Açores
En relació amb les experiències durant el vol, Piccard ha destacat la tranquil·litat de la singladura del Pacífic, mentre que el vol per l’Atlàntic va resultar la cosa més difícil en termes de vent i mal temps. ‘El meteoròleg em va dir en arribar a Sevilla: si ens fixem en el mapa de l’Atlàntic gairebé és impossible creure que ho hagis travessat. Prop de les illes Açores va ser on realment vaig haver de lluitar per mantenir l’avió estable, perquè és un avió lleuger, però molt gran, i molt sensible a les turbulències’, ha explicat.

Sobre la reacció en els moments més compromesos, Piccard explica que és fonamental mantenir la calma i seguir totes les instruccions. Pel que fa a la vida solitària de la cabina de l’avió –es tornava per etapes amb el seu col·lega André Borschberg–, Piccard explica que sempre estava acompanyat pel centre de control de la missió a Mònaco, i que gaudeix molt observant les imatges de les cambres a bord a la cabina i les ales de l’avió.

‘És una casa petita, molt petita, però té de tot. Es pot reclinar el seient, fins que estigui totalment pla, on es pot dormir en terminis de 20 minuts. També hi ha bany a bord, es pot escalfar el menjar, em rento les dents, em canvio de roba, em rento amb tovalloletes humides, i tinc la vista més bella del món. Quan utilitzo el bany, no he de tancar les cortines, perquè no tinc veïns!’, explica Piccard, que es troba a Espanya després de recalar amb el seu avió a Sevilla, procedent de Nova York.

Abans de cada vol a Solar Impulse, Piccard pensa en els últims 17 anys que porta somiant amb això. ‘No necessito convèncer-me, és gairebé com una addicció. Per a mi volar amb aquest avió és una addicció. Perquè és màgia. Tinc la impressió d’haver-me colat en una pel·lícula de ciència-ficció. Em fixo en el Sol, em fixo en les hèlixs en els dos costats, que no hi ha combustible, no fa soroll. I continues, i voles a través d’oceans, voles per tot el món, i és de bojos. És una cosa del futur, que ocorre avui mateix, i cada vegada que em munto a l’avió, m’he de recordar sí, estic al món actual. No és el futur. La tecnologia fan possible l’impossible.’

Pel que fa als reptes pendents per a l’aviació, Piccard diu que el pròxim pas serà el transport suborbital, on l’avió s’enlaira, per exemple des d’Europa, i entra en els confins de l’espai. Després s’apaga el motor, vola en parabòlic, i 45 minuts més tard, aterra a Austràlia. ‘Això serà una mica com el que Virgin Galactic està intentant fer per als turistes, però crec que serà possible volar a una distància més llarga, estalviarà una gran quantitat de combustible, i deixarà de contaminar’, explica.

Un altre avanç serà, segons la seva opinió, els avions elèctrics de curt recorregut, que carreguen bateries a terra i després volen. És una manera de portar avions més prop de les ciutats, fer aterratges i enlairaments silenciosos, sense contaminació, i amb molts avantatges més.

Una vegada completada la volta al món, Piccard vol seguir treballant amb la plataforma Solar Impulse a favor de tecnologies netes. En concret, pretén desenvolupar un Solar Impulse 3, sense pilot, teledirigit, fet per volar durant mesos o anys en l’alta atmosfera, impulsat només per l’energia solar, i que pot albergar antenes per a GSM, Wi-Fi, telecomunicacions, i altres coses per l’estil. ‘Pot ser molt molt útil, i baratíssim també, especialment per a les nacions en desenvolupament, que requereixen satèl·lits’, ha dit.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor