13.11.2018 - 05:00
|
Actualització: 13.11.2018 - 10:09
Podem divulgar la ciència, tot respectant-ne el rigor, i aconseguir tenir una audiència atenta que s’ho passe bé? La resposta la podem trobar en museus i jardins botànics, llocs des d’on tractem de fer divulgació de manera amena i divertida. És un repte per a nosaltres, i des d’ací volem recordar Fernando Sapiña, que ens va ajudar i donar suport en la recerca i realització d’activitats científiques a l’abast de tothom. Volem recordar també Jorge Wagensberg, que va escriure: «L’èxit d’un museu no és que la gent el visiti, sinó que hi tornin» i «La transcendència d’un museu no es mesura pel nombre de visitants, sinó per la conversa que genera». Aquestes idees van facilitar molt el nostre projecte de treball i per això volem donar-li les gràcies. Per últim, desitgem donar la benvinguda al nou Museu d’Història Natural de la Universitat de València, amb el qual compartim l’interès per aquest treball i per donar a conèixer la Universitat i la ciència.
«Amb aquest experiment senzill és possible obtindre una quantitat de material genètic suficient per a poder observar-lo a simple vista»
Aquesta pràctica que us proposem ja era present als llibres de text del sistema educatiu nord-americà des dels anys vuitanta, i als noranta va ser introduïda també als del Regne Unit. Des de la inauguració de l’edifici d’investigació del Jardí Botànic a l’any 2000, ha format part també dels tallers que s’han impartit al nostre laboratori de didàctica. Com que per a posar-la en pràctica tan sols cal comprar els materials necessaris al supermercat, pensem que es pot fer també a casa. Es tracta de descobrir l’ADN, el component universal dels éssers vius.
Ho farem amb un experiment molt senzill que explicarem a continuació: emprarem fruites com plàtans o maduixes, però també podem usar pèsols congelats; en qualsevol cas, és possible obtindre una considerable quantitat de material genètic suficient per a poder observar-lo a simple vista.
Llig l’article sencer a la web de Mètode
Gabinet de Didàctica del Jardí Botànic de la Universitat de València