24.10.2018 - 03:48
|
Actualització: 24.10.2018 - 07:25
El Departament d’Ensenyament va presentar ahir el document ‘El model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya’, que vol actualitzar el model actual. La presentació es va fer al Petit Palau de la Música Catalana, amb la presència del vice-president del govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, i del conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló.
Triple objectiu
Segons que van explicar, aquest document proposa canvis metodològics i organitzatius amb la intenció de respondre als desafiaments d’una societat complexa i canviant, molt diferent de la de fa quaranta anys, quan es va implantar el programa d’immersió lingüística a l’escola. L’objectiu és oferir als centres educatius criteris i orientacions per a ensenyar les llengües d’una manera integrada amb els continguts. La finalitat del nou model, segons que van exposar, és situar la llengua al centre del procés d’aprenentatge i desenvolupar una competència lingüística i plurilingüe. Els objectius proposats són tres: que la llengua catalana sigui llengua de referència i actuï com a element de cohesió social, que es garanteixi el domini del castellà i que s’asseguri l’aprenentatge d’una o dues llengües estrangeres.
Àrab i xinès a les aules
Un dels canvis més importants és que la proposta es fonamenta en la interculturalitat i vol afavorir el coneixement de més llengües per aprofundir en el coneixement de més cultures. El projecte remarca que a les escoles catalanes hi ha dues-centes llengües i cultures diferents i que els docents poden treure profit d’aquesta riquesa fent-la més present a les aules. Per això, un dels canvis anunciats més importants serà que s’hi inclouran l’àrab i el xinès com a segona llengua estrangera.
Bargalló va explicar que aquest document es fonamenta en alguna cosa més que ensenyar llengües: ‘Ve d’anys i anys de pràctica a les aules. D’allò que es feia sense que fos escrit enlloc.’ El conseller va afegir que recull també els documents del Consell d’Europa sobre el plurilingüisme i la voluntat d’enfortir la cohesió social, enriquida pel coneixement de més llengües: anglès, francès, alemany, però també àrab i xinès.
El titular d’Ensenyament també va remarcar que l’objectiu del departament és capacitar els alumnes perquè es desenvolupin en una societat plural i complexa: ‘Prepararem millor els estudiants en una societat contemporània, en un país que té una llengua pròpia i moltes llengües per a comunicar-se.’