Barcelona vol prohibir ‘segways’ i aparells similars a les voreres durant el 2017

  • Els reserva a majors de 16 anys i els de lloguer hauran de tenir registre i assegurança

VilaWeb
Redacció
09.11.2016 - 18:59
Actualització: 09.11.2016 - 19:13

Els reserva a majors de 16 anys i els de lloguer hauran de tenir registre i assegurança

BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de Barcelona està treballant en una proposta de regulació dels cicles de més de dues rodes i vehicles de mobilitat personal (VMP), com ‘segways’, que preveu prohibir que es desplacin per les voreres perquè passin a fer-ho per carrils bici o la calçada, en funció de la categorització.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha explicat en una trobada amb periodistes abans de presentar la proposta al sector i a veïns que preveuen que la normativa –que podria entrar en vigor el primer trimestre del 2017, prèvia aprovació al ple– prohibeixi l’ús d’aquests vehicles a la via pública a menors de 16 anys.

Han dividit els diferents aparells en diverses categories –a partir d’un estudi de la UPC–, que estableixen que els de tipus A són els que no superen els 20 quilòmetres per hora, tenen una massa inferior als 25 quilos i capacitat per a una persona, entre d’altres característiques, com són plataformes amb motor, rodes elèctriques (‘solowheel’) i patinets elèctrics petits.

Aquests podran circular per carrils bici, parcs públics i carrers de plataforma única, i hauran de portar identificació si es tracta d’una activitat comercial o turística amb ànim de lucre, mentre que la recomanaran en els casos d’ús personal.

Els de tipus B seran els que tinguin una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora i una massa inferior a 50 quilos, com ‘segways’ i patinets elèctrics grans, que podran circular per carrils bici, parcs públics, carrers de plataforma única i la calçada de carrers la velocitat dels quals estigui limitada a 30 quilòmetres per hora, i també hauran d’estar registrats si és una activitat amb ànim de lucre.

La categoria C es reserva a cicles de més de dues rodes que arribin com a màxim a 45 quilòmetres per hora i els 300 quilos de pes, que després se subdivideixen en tres: C0 per a ús personal; C1 per a transport turístic de passatgers, i C2 per a mercaderies.

La C0 podrà circular com una bicicleta –i no podran circular per voreres quan acabi la moratòria per a les bicicletes el 2017–; la C1 per carrils bici quan sigui prou ample, carrers de plataforma única i calçades –excepte carrers de xarxa bàsica, de gran afluència de trànsit–, i la C2 per carrils bici també quan l’amplària ho permeti, carrers de plataforma única i vies limitades a 30 quilòmetres per hora, a més de voreres de més de 4,75 metres únicament per accedir als locals per a la distribució de mercaderies.

GRUPS LIMITATS

La proposta de regulació advoca perquè els vehicles de tipus A i B, quan es tracti d’una activitat econòmica –com el lloguer a turistes–, puguin circular en grups de com a màxim sis persones i un guia, i proposa que els grups de fins a dues persones i guia segueixin les normes fixades, però que els de més de tres persones i guia i fins a sis puguin fer-ho només en rutes marcades.

Aquests itineraris marcats per a grups encara estan per definir, han explicat, i han destacat que aquests grups de vehicles de mobilitat personal hauran de circular mantenint com a mínim 50 metres de distància entre els que ja hi hagi circulant.

CASC I ASSEGURANÇA

Hauran de portar casc els usuaris de vehicles de la categoria A en el cas que sigui per activitat econòmica, i els de categoria B en tots els casos, mentre que la proposta de regulació estableix que tots els aparells previstos hauran de tenir una assegurança en cas de ser servei d’ús públic i compartit i activitat comercial, turística o d’oci amb ànim de lucre.

A més de prohibir que menors de 16 anys circulin amb aquests aparells a la via pública, també proposen que només puguin conduir majors d’edat en cas de transportar passatgers: “Aquests vehicles no són una joguina, són aparells que tenen diversos nivells de perillositat”, ha destacat Vidal.

La proposta –que preveu que els districtes puguin fer restriccions especials si ho consideren necessari– planteja infraccions lleus de fins a 100 euros; greus –com incomplir velocitats, l’edat permesa i el registre– de fins a 200; i molt greus, de fins a 500 euros, com circular de manera temerària, en zones prohibides o sota els efectes de l’alcohol, sancions que podrien recaure sobre l’usuari o sobre l’empresa que llogui els vehicles, segons el cas.

A Barcelona hi ha una trentena de locals de lloguer de vehicles de mobilitat personal, ubicats sobretot al districte de Ciutat Vella –sobretot als barris del Gòtic; la Barceloneta; Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, i el Raval, tot i que en menys grau– i a Sant Martí, especialment a la Vila Olímpica del Poblenou.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor