L’eix Barcelona-Tarragona és el principal ‘hub’ logístic del sud d’Europa, segons Ferrmed

  • El darrer estudi de l'entitat identifica la ruta com una de les vuit més importants del transport ferroviari europeu

VilaWeb

Redacció

07.11.2022 - 15:49
Actualització: 07.11.2022 - 17:26

L’eix Barcelona-Tarragona és el principal hub logístic del sud d’Europa, a més d’un dels vuit d’importància estratègica per al continent. És una de les principals conclusions del darrer estudi de Ferrmed, que es presentarà dimarts vinent a Brussel·les durant el cinquè Fòrum Eurasiàtic per la Connectivitat i la Cooperació Industrial. És el document més detallat fet fins ara sobre l’estat del transport ferroviari a la Unió Europea.

L’eix, que l’entitat considera estratègic per al transport euro-asiàtic, es troba entre els 18.000 quilòmetres de via –equivalents a gairebé un 29% de la xarxa ferroviària europea– que Ferrmed identifica com a objecte prioritari d’inversió al continent. La ruta Barcelona-Tarragona forma part del corredor mediterrani, encara en construcció, que Ferrmed inclou entre aquests 18.000 quilòmetres clau.

Hubs estratègics a la Unió Europea. Font: Ferrmed.

La millora del transport ferroviari a Europa, tal com explica l’entitat, és crucial per a descarbonitzar l’economia europea i acostar el bloc als seus objectius de reducció d’emissions. El 2018, el 75,4% del transport de mercaderies a la Unió Europea es va fer per carretera, i tan sols un 18,7% amb tren, que té un impacte ecològic –incloent-hi emissions i costos externs– sis vegades menor que no el transport per carretera.

El corredor mediterrani (assenyalat en blau) és una de les rutes clau per al transport ferroviari europeu. Font: Ferrmed.

Malgrat que el llibre blanc de la UE estipuli l’objectiu d’assolir un 30% de transport ferroviari el 2030, Ferrmed constata que la proporció del transport ferroviari sobre el total a la UE no ha augmentat els darrers quinze anys.

Així i tot, Ferrmed explica que no pretén de fer competir el tren amb la carretera. “Considerem el transport ferroviari com a alternativa al transport de carretera […] El transport ferroviari s’hauria de posar al servei del transport de carretera, atesa la seva millor flexibilitat”, diu el text.

La millora de la inversió ferroviària, acaba dient el document, és el primer pas cap a l’establiment d’un sistema de transport integral que combini el transport de carretera i el transport ferroviari en una sola xarxa flexible, capaç de transportar mercaderies d’una banda del continent a una altra fent compatibilitzar aquests dos mitjans quan faci falta. “Aquesta és l’única manera d’assolir els objectius europeus del Green Deal en el transport terrestre, i hauria d’incloure’s en qualsevol solució negociada a la COP27“, sentencia el document.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor