Barcelona registra el 2020 la menor contaminació per diòxid de nitrogen en vint anys

  • En comparació a l'any anterior, els nivells registrats van baixar un 28% a les estacions de trànsit i un 25% a les estacions de fons

VilaWeb
EFE
18.01.2021 - 20:19

Els nivells de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) registrats a Barcelona durant el 2020 han estat excepcionals, els més baixos en vint anys, amb una reducció d’entre el 25% i el 28%, a causa de les restriccions de mobilitat i d’activitat econòmica implantades per aturar l’epidèmia de la covid-19.

Així consta en l’Anuari de la contaminació a Barcelona 2020 publicat per la plataforma Contaminació.Barcelona, que ha revelat que, per primera vegada en dues dècades, cap estació ha superat els llindars establerts per la normativa europea i els màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut per l’NO2 (40g/m3). En comparació a l’any anterior, els nivells registrats van baixar un 28% a les estacions de trànsit i un 25% a les estacions de fons, i també va haver-hi una disminució de partícules PM10, encara que de menor intensitat que en el cas de l’NO2.

L’informe constata, no obstant això, que a les estacions de trànsit es continua per sobre dels nivells màxims recomanats per l’OMS (20g/m3), però per sota de les obligacions establertes en la legislació (40g/m3); mentre que a les estacions de fons per primera vegada s’aconsegueixen nivells per sota dels nivells màxims recomanats per l’OMS.

També el nivell de soroll durant la crisi de la covid-19 va baixar a la ciutat a un màxim de 4,9 decibels, aconseguint durant algunes setmanes a nivells per sota dels màxims recomanats per l’OMS, encara que s’han recuperat en les últimes setmanes.

L’estudi també ha constatat que la covid-19 “ha provocat una crisi de confiança en el transport públic sense precedents”. L’ús de la xarxa de transport públic ha estat d’un 54% respecte dels valors previs a la pandèmia, i es preveu que el 2021 encara no es recuperi totalment i se situï entre el 68 i el 80% dels nivells pre-crisi.

“Els baixos nivells d’ús han comportat una crisi econòmica que pot posar en risc el sistema de transport en el seu conjunt i les inversions compromeses per a la millora de la xarxa”, adverteixen els autors de l’informe, que reconeixen que “la crisi de la Covid-19 ha permès disposar d’informació oberta i actualitzada de la mobilitat a la ciutat a nivells molt més detallats que fins ara”.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor