18.01.2021 - 20:19
Els nivells de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) registrats a Barcelona durant el 2020 han estat excepcionals, els més baixos en vint anys, amb una reducció d’entre el 25% i el 28%, a causa de les restriccions de mobilitat i d’activitat econòmica implantades per aturar l’epidèmia de la covid-19.
Així consta en l’Anuari de la contaminació a Barcelona 2020 publicat per la plataforma Contaminació.Barcelona, que ha revelat que, per primera vegada en dues dècades, cap estació ha superat els llindars establerts per la normativa europea i els màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut per l’NO2 (40g/m3). En comparació a l’any anterior, els nivells registrats van baixar un 28% a les estacions de trànsit i un 25% a les estacions de fons, i també va haver-hi una disminució de partícules PM10, encara que de menor intensitat que en el cas de l’NO2.
L’informe constata, no obstant això, que a les estacions de trànsit es continua per sobre dels nivells màxims recomanats per l’OMS (20g/m3), però per sota de les obligacions establertes en la legislació (40g/m3); mentre que a les estacions de fons per primera vegada s’aconsegueixen nivells per sota dels nivells màxims recomanats per l’OMS.
També el nivell de soroll durant la crisi de la covid-19 va baixar a la ciutat a un màxim de 4,9 decibels, aconseguint durant algunes setmanes a nivells per sota dels màxims recomanats per l’OMS, encara que s’han recuperat en les últimes setmanes.
L’estudi també ha constatat que la covid-19 “ha provocat una crisi de confiança en el transport públic sense precedents”. L’ús de la xarxa de transport públic ha estat d’un 54% respecte dels valors previs a la pandèmia, i es preveu que el 2021 encara no es recuperi totalment i se situï entre el 68 i el 80% dels nivells pre-crisi.
“Els baixos nivells d’ús han comportat una crisi econòmica que pot posar en risc el sistema de transport en el seu conjunt i les inversions compromeses per a la millora de la xarxa”, adverteixen els autors de l’informe, que reconeixen que “la crisi de la Covid-19 ha permès disposar d’informació oberta i actualitzada de la mobilitat a la ciutat a nivells molt més detallats que fins ara”.