30.08.2016 - 11:45
El 2015 es van esborrar 494.270,85 metres quadrats de pintades
BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)
L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat la licitació del nou contracte de serveis de neteja de pintades i de retirada de cartells i elements en la via pública per al període entre aquest any i 2019, per un import d’11,8 milions d’euros i amb la previsió que comenci al novembre.
El nou contracte inclou novetats com el foment de la feina de persones amb dificultat d’inserció al mercat laboral, ja que preveu criteris de diversitat funcional, igualtat de gènere i conciliació, en la línia de la contractació pública social i ambientalment responsable, ha explicat aquest dimarts el director de Neteja i Gestió de Residus, Carlos Vázquez, en declaracions als periodistes.
Així, totes les baixes, substitucions i noves contractacions hauran de realitzar-se amb persones amb dificultats d’inserció, fins a arribar al 5% del total de la plantilla, i un 5% del pressupost d’adjudicació s’ha de subcontractar a centres especials de treball i a empreses d’inserció sociolaboral.
El contracte actual ha finalitzat aquest agost i, per mantenir el servei fins a l’entrada en funcionament del nou –que preveu la subrogació dels treballadors–, l’Ajuntament ha plantejat un contracte pont negociat amb l’empresa actual i amb una durada màxima de tres mesos.
VALORACIÓ DE LES OFERTES
Les ofertes presentades es valoraran tenint en compte el fet que proposin un número superior d’equips als definits en el plec de clàusules, que preveu 30 equips de neteja i retirada, vuit detectors i quatre inspectors.
També es valorarà la qualitat ambiental de la flota de vehicles, i les tipologies es puntuaran en funció de la seva motorització i les emissions, obtenint més punts els elèctrics, seguits dels híbrids i els vehicles a gas.
Per cada pintada detectada, s’elabora una fitxa de la situació abans i després de la neteja, i habitualment transcorren entre dos i tres dies entre que es detecta i s’esborra, tot i que s’actua de manera immediata amb les pintades ofensives o les que es realitzen després de manifestacions.
Vázquez ha destacat que bàsicament actuen sobre pintades en façanes i que sempre es respecten els grafits fets en espais autoritzats, mentre que no treballen sobre persianes i portes de comerços ni habitatges al tractar-se d’espais privats.
El 2015, el cost del servei va ser de 3,9 milions d’euros, amb una mitjana de 34 equips de dilluns a dissabte i de cinc en festius, que van esborrar 494.270,85 metres quadrats de pintades i van eliminar cartells en un total de 248.439 actuacions.
Els principals mètodes per esborrar pintades utilitzen pintura, productes químics biodegradables i aigua a pressió, i la major part d’actuacions són per a petites pintades fetes amb retolador o esprai negre, que influeixen en la percepció de neteja de l’espai públic.