26.05.2017 - 13:42
Podran circular per carrils bici, parcs públics i carrers de plataforma única
BARCELONA, 26 (EUROPA PRESS)
El ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest divendres la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, que contempla la creació d’un registre de vehicles de mobilitat personal a motor (VMP) i cicles de més de dues rodes que realitzin una activitat econòmica.
L’ordenança s’ha aprovat amb els vots a favor del Govern de BComú i PSC, ERC, CUP i del regidor no adscrit Gerard Ardanuy, i les abstencions del grup Demòcrata, Cs i PP, i la normativa permetrà comprovar que els vehicles compleixen els requisits tècnics normatius que es demanen, i estarà a la disposició de la Guàrdia Urbana.
La regidor de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, ha explicat que la modificació de l’ordenança serà vigent a partir de 15 dies des de la seva publicació en el BOPB, període durant el qual s’engegarà el registre “perquè quan la normativa entri en vigor sigui més fàcil el seu control”.
El registre i identificació dels cicles i vehicles de mobilitat personal es farà en les oficines d’atenció al client de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), en el número 66 del carrer Calàbria, i hauran d’acollir-se bicicletes, VMP i cicles de més de dues rodes que siguin d’ús turístic o s’usin en activitats econòmiques.
CLASSIFICACIÓ DE VEHICLES
Estableix una classificació en diverses categories, que fixa que els de tipus A so els que no superen els 20 quilòmetres per hora, tenen una massa inferior als 25 quilos i capacitat per a una persona, entre altres característiques, com són plataformes amb motor, rodes elèctriques (‘solowheel’) i patinets elèctrics petits.
Aquests podran circular per carrils bici, parcs públics i carrers de plataforma única, i hauran de portar identificació si es tracta d’una activitat comercial o turística amb ànim de lucre, mentre que ho recomanaran en els casos d’ús personal.
Els de tipus B seran els que tinguin una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora i una massa inferior a 50 quilos, com ‘segways’ i patinets elèctrics grans, que podran circular per carrils bici, parcs públics, carrers de plataforma única i la calçada de carrers la velocitat dels quals estigui limitada a 30 quilòmetres hora, i també hauran d’estar registrats si és una activitat amb ànim de lucre.
La categoria C es reserva a cicles de més de dues rodes que aconsegueixin com a màxim 45 quilòmetres per hora i els 300 quilos de pes, que després se subdivideixen en tres: C0 per a ús personal; C1 per a transport turístic de passatgers, i C2 per a mercaderies.
La C0 podrà circular com una bicicleta –pel que no podran circular per voreres quan acabi la moratòria per a les bicicletes en 2017–; la C1 per carrils bici quan sigui suficientment ample, carrers de plataforma única i calçades –excepte carrers de xarxa bàsica, de gran afluència de trànsit–, i la C2 per carrils bici també quan l’ample ho permeti, carrers de plataforma única i vies limitades a 30 quilòmetres per hora, a més d’en voreres de més de 4,75 metres únicament per accedir als locals per a la distribució de mercaderies.
Els vehicles de tipus A i B que circulin amb un màxim de dues persones, i els de el grup C1 amb un màxim d’un vehicle per sortida, podran desplaçar-se complint les condicions generals, però si circulen en grup –entre tres i sis persones i un guia– només podran desplaçar-se per les rutes establertes en l’ordenança, a més de mantenir una distància entre grups de, almenys, 50 metres.
SEGUR, CASC I EDAT MÍNIMA
Hauran de portar casc els usuaris de vehicles de la categoria A en cas que sigui per activitat econòmica, i els de categoria B en tots els casos, mentre que la proposta de regulació estableix que tots els aparells previstos hauran de tenir una assegurança en cas de ser servei d’ús públic i compartit i activitat comercial, turística o d’oci amb ànim de lucre.
L’edat mínima per conduir un vehicle de mobilitat personal a motor o cicle de més de dues rodes serà de 16 anys, i serà de 18 si transporten persones amb un dispositiu homologat, segons la normativa, que preveurà sancions de fins el 100 euros en les infraccions lleus; de 200 en les greus, i de 500 en les molt greus.