20.03.2024 - 12:54
|
Actualització: 20.03.2024 - 13:09
El síndic de Compromís a les Corts, Joan Baldoví, ha matisat la contundència d’Enric Morera d’ahir, que va dir que veia trencades les relacions del seu partit amb el govern espanyol, per al qual és imprescindible el vot dels valencianistes. “El senyor Morera va expressar una opinió personal. La subscric al 100%, però, en tot cas, és una cosa que s’ha de decidir en els òrgans de Compromís”, ha dit.
Durant la sessió de control del govern espanyol al senat, Morera va interpel·lar el ministre espanyol de transports, Óscar Puente, pel retard històric en la construcció de la línia ferroviària de Gandia-Oliva-Dénia, també coneguda com el tren de la costa. Insatisfet per la resposta de Puente, que va dir que estaven compromesos amb la infrastructura sense que Morera ho considerés prou, li va retreure bona part dels greuges del País Valencià com la mancança crònica d’infrastructures, la negativa a encabir en la constitució espanyola el dret civil valencià o l’ajornament perpetu de la reforma del finançament autonòmic. “Estem cansats de la manca de fets. Paraules, paraules i no fets. I la confiança de Compromís amb aquest govern està pràcticament liquidada. Des del meu punt de vista, completament trencada, senyor ministre”, li va dir.
“Si jo hagués estat en el lloc de Morera haguera subscrit totes i cadascuna de les seues paraules”, ha dit Baldoví, que li ha reconegut motius per a estar enfadat: “Tenim un ministre d’Insfrastructures que és capaç de dir que enterra un projecte com el del tren Gandia-Dénia, que és un ministre que acaba de dir que tindrem el túnel passant el 2050. Crec que és una burla a cinc milions de valencianes i valencians. Quan a Madrid es fa ja el tercer túnel passant.” Ara bé, va dir que si bé Compromís pot retreure això al govern espanyol, ha de reconèixer que Ernest Urtasun, ministre de Cultura espanyol, ha assumit els actes de celebració de l’any Vicent Andrés Estellés que no farà la Generalitat Valenciana.
“Per tant, pas a pas. Subscric i compartisc el cabreig amb el ministre Puente, però al mateix temps Compromís també estem en col·laboració amb altres ministeris per a intentar que les coses que es van pactar en l’acord d’investidura arribin a esdevenir”, ha dit Baldoví. Ha insistit que actituds com la de Puente no ajuden que les relacions entre Compromís i el govern espanyol siguin bones, però que s’han de valorar al costat de les d’altres ministeris. “No he de ser jo qui diga què pesarà més o menys. És una decisió col·lectiva, hauran de ser els òrgans de Compromís els que decidisquen quina ha de ser la pròxima actuació”, ha dit.
Segons Baldoví, ara com ara no hi ha obert a Compromís un debat per a replantejar la relació amb el govern espanyol, però que és un tema que sempre està present. “I insistisc, actituds com les del senyor Puente són les que dinamiten les bones relacions”, ha afegit.
Què va dir Puente?
Durant la seva intervenció, Puente va dir que, a curt termini, prioritzarien les actuacions en el traçat de l’actual línia C1 de Rodalia de València, entre València-Nord i Gandia. Pel que fa a la duplicació de via del tram que va entre Cullera i Gandia, va dir que continuarien amb l’avaluació ambiental. Una resposta que no va agradar a Morera, que li va dir que fa cinquanta anys que va desaparèixer la línia Gandia-Dénia-Oliva i que encara no s’ha resolt. A més, li va retreure que quan va al País Valencià es renuneix “amb els amics d’Ayuso” i que, si ha de ser així, que demanin al PP que li voti el pressupost.
“Mireu, senyor Morera, quan jo vaig a València em reuneixo amb els amics d’Ayuso perquè són els que governen a València. Què vol que hi faci?”, va contestar Puente, que li va demanar que no li atribuís a ell els incompliments dels darrers cinquanta anys: “Escolteu, no em tireu a sobre problemes de cinquanta anys. Jo li dic què fem per a resoldre ara els problemes: el túnel passant de València per Albuixec. Això altre, i li vaig dir clarament a la batllessa, estem disposats a fer-ho quan arribem a un acord sobre el finançament. I licitarem abans d’acabar l’any la nova estació de València.”
Ara bé, va dir que el tren de la costa té moltes dificultats mediambientals, i que estudiaven maneres de restablir la connexió entre Gandia, Dénia i Oliva. “No en va, és un problema des de fa cinquanta anys, és per alguna cosa. Jo intento treballar en idees i en alternatives per a posar en marxa aquesta infrastructura. I els proposo la possibilitat que optem per una alternativa, com seria el tren-tram, que ens permetria de salvar moltes de les dificultats mediambientals del projecte.”