24.06.2016 - 19:28
|
Actualització: 25.06.2016 - 02:06
VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)
L’Associació de Víctimes del metro del 3 de Juliol (AVM3j) ha expressat la seua satisfacció en conèixer que el resultat del dictamen, presentat conjuntament pels Grups Parlamentaris de Podem, Compromís, Ciutadans i PSPV, de la comissió d’investigació de les Corts sobre l’accident del metro del 2006 –en què van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides– assenyala que era evitable i predictible. “No pot més que omplir-nos de satisfacció, perquè és el que portem denunciant estos 10 anys”, han asseverat.
El col·lectiu qualifica de “molt positiu que siga un treball conjunt dels quatre grups, demostrant així, que no és interès partidista, sinó que el que es pretén, és fer una exhaustiva investigació sobre l’accident. Les seues causes, i la gestió posterior”.
Afegixen que el funcionament d’esta Comissió, ja per si mateix, posa en evidència la feta el 2006: “75 compareixents, respecte dels 32 del 2006. 69 mesos, 73 jornades de compareixences, respecte dels 4 dies del 2006. S’ha escoltat a directius de FGV, treballadors, representants sindicals, perits, i per primera vegada en 10 anys, a Francisco Camps, Juan Cotino, Víctor Campos i Serafín Castellano. També membres d’esta Associació, han tingut l’oportunitat de parlar”.
A més l’associació sosté que la tragèdia era “predictible perquè els sindicats ho havien denunciant en múltiples ocasions, i havien demanat es protegira amb una balisa” i “evitable, perquè amb el sistema ATP, que controla tota la via, mil·límetre a mil·límetre, la velocitat en el revolt haguera estat controlada, i el sistema haguera frenat al tren. “Però ni tan sols calia esta inversió, n’hi havia prou amb programar la balisa ja existent, per a controlar la velocitat del revolt. (Estava programada per a controlar l’eixida i entrada a l’andana. Res més”, han lamentat.
També detalla el dictamen, prosseguixen des de l’AVMJ, l’incompliment per part de FGV de la Llei de Prevenció Laboral, que diu que és deure de l’empresari evitar els riscos, tindre en compte l’evolució de la tècnica. “Haurà de preveure les distraccions o imprudències no temeràries que poguera cometre el treballador.”
Respecte a les responsabilitats de gestió, tot i que ja no estiguin en els càrrecs que ocupaven el 2006, “és important assenyalar-les”. “És important transmetre, que cada acció té la seua conseqüència.
Si els gestors de FGV no han estat capaços de garantir la seguretat en el transport, van haver de ser separats dels seus llocs. I ja que el Govern Popular no ho va fer, almenys que quede constància de la seua gestió dolenta, i que les seues decisions han estat les que van permetre a un tren de la Línia 1 de MetroValencia, arribar al doble de la velocitat permesa. Que posar un senyal en la paret, no és una mesura de seguretat efectiva”.
RESPONSABILITATS POLÍTIQUES
I amb les responsabilitats polítiques, afegixen, “passa el mateix”. “Els representants del Govern Popular no van estar a l’altura, i amb la seua actuació van participar o van permetre la manipulació de la investigació i de les notícies emeses per la RTVV. No van fomentar ni van exigir una investigació de l’accident, ni van qüestionar en cap moment la gestió de FGV. Després del major accident de metro ocorregut a Espanya, van decidir girar full, i seguir endavant com si res haguera ocorregut”.
“Esta no és la gestió que s’espera dels representants de tots els valencians i valencianes”, conclouen en un comunicat.