01.12.2022 - 15:04
|
Actualització: 01.12.2022 - 16:20
L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) s’ha mostrat preocupada per la nova proposta de selectivitat que ha fet el Ministeri d’Educació espanyol. Diu que, en els exàmens de llengua, no es permet d’avaluar adequadament les competències comunicatives, metalingüístiques i literàries: “l’examen es basa en qüestions de resposta tancada, semiconstruïda i amb un marge molt escàs per a l’expressió oberta”. “La prova no garantix estes competències que són imprescindibles en la formació d’una persona universitària”, adverteix.
Per aquest motiu, l’entitat ha enviat una carta a la ministra espanyola Pilar Alegría en què expressa el malestar: “no garantix la competència lingüística en cap llengua, siga cooficial o estrangera”. En concret, li demana que reconsidere la proposta i opte per una prova específica per a avaluar la competència comunicativa, metalingüística i literària en cadascuna de les llengües del currículum, i també la capacitat d’anàlisi del context sociolingüístic.
Segons la nova proposta de selectivitat, es faran menys exàmens i amb un exercici de maduresa de l’alumnat. El model només constaria de dues proves. “D’una banda, es mantindria l’examen d’una assignatura del Batxillerat; i, de l’altra, l’exercici de maduresa, que substitueix les cinc proves comunes que es feien en el model anterior (valencià, castellà, llengua estrangera, història i l’assignatura de la modalitat de Batxillerat triada per l’alumnat), passaria a comptar un 75% de la nota”, explica l’AVL.
L’entitat considera que l’avaluació de les llengües cooficials i de la llengua estrangera en una prova única i global, tal com assenyala la iniciativa del Ministeri d’Educació espanyol, difícilment podrà valorar de manera precisa la capacitat d’expressar-se en cadascuna d’estes llengües. També diu que la prova plantejada no permet d’avaluar la capacitat d’anàlisi dels factors que condicionen el context sociolingüístic en general, i en particular el del valencià.