15.02.2020 - 21:50
|
Actualització: 17.02.2020 - 13:23
Després de la gran acollida que va tenir la traducció al català de Florescència, Sembra Llibres publica Coconut, la primera novel·la de Kopano Matlwa, amb la qual va guanyar el prestigiós Wole Soyinka Prize de literatura africana, considerat el premi Nobel africà, i el Premi de Literatura de la Unió Europea. El llibre serà a les llibreries el 17 de febrer.
Us avancem un fragment de Coconut.
L’editora de Sembra Llibres, Mercè Pérez, explica del llibre:
«A Sembra ens interessa molt la literatura que posa llum sobre realitats silenciades. També la literatura amb veu de dona que posa de manifest les injustícies quotidianes. En aquest sentit, ara fa un any vam publicar Florescència, una novel·la molt potent de Kopano Matlwa sobre una jove metgessa sud-africana i la manera com aborda el racisme i el masclisme, però també sobre la falta de recursos de la sanitat pública en la societat post-aparheid. Val a dir que Kopano Matlwa és considerada una de les joves veus més destacades de la literatura africana actual. De fet, ha estat destacada pel projecte 21 Icons, que celebra el talent sud-africà inspirant-se en Nelson Mandela, com una de les persones que han marcat un abans i un després a Sud-àfrica.’
Després de la gran acollida de Florescència, ara publiquem la primera novel·la de Matwla: Coconut, l’obra amb què va guanyar el prestigiós Premi Wole Soyinka, considerat el premi Nobel africà, i també el Premi de Literatura de la Unió Europea. A més d’aquests reconeixements, Coconut va rebre grans lloances al seu país perquè d’alguna manera captura l’essència d’una generació de joves sud-africans, la generació de l’arc de Sant Martí, que amb la mort de Mandela esperaven una sèrie de transformacions socials que finalment no van arribar.’
Coconut és la història entrellaçada d’Ofilwe i Fikile, dues joves de Johannesburg de classes socials oposades però que comparteixen el pes dels prejudicis racials, la pressió estètica, l’autoodi i les violències de gènere sobre les joves negres d’avui. Totes dues busquen el seu lloc en la societat de les aparences on vivim, i topen sistemàticament contra el mur de la realitat. Matlwa utilitza la seva prosa lírica i vibrant per posar-nos en la pell d’aquestes dues joves i mostrar-nos les seues ferides obertes. Una història necessària, doncs, perquè més enllà de la distància geogràfica, Kopano Matlwa és capaç de parlar de les violències que afecten les dones d’avui. I també, evidentment, les que patim a casa nostra.»