01.07.2024 - 12:47
|
Actualització: 01.07.2024 - 13:01
Tot i haver-hi tres processos judicials oberts que qüestionen l’avaluació ambiental, el projecte tècnic i el procés de licitació mateix, l’Autoritat Portuària de València (APV) ha adjudicat el contracte per a l’execució de les obres de l’ampliació nord del port. La proposta que tirarà endavant serà la de la UTE Acciona Construcció SA, Jan de Nul NV i Grup Bertolín SAU, en la seua oferta variant.
L’APV s’encarregarà de construir la infrastructura bàsica (dragatge, molla i farciment consolidat), i la companyia TIL, de la naviliera MSC, invertirà en la superestructura, instal·lacions i material mòbil de la terminal. El projecte es desenvoluparà amb col·laboració privada fins a aconseguir una inversió total de més 1.600 milions d’euros. Gairebé 660 milions els aportarà el port i la resta serà inversió privada.
Portaveus de la plataforma Comissió Ciutat-Port recorden que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va anul·lar la resolució que donava la potestat a l’APV per a decidir si calia una nova declaració d’impacte ambiental (DIA) o no. Així, denuncien que Ports de l’estat espanyol, l’òrgan substantiu que hauria de pronunciar-s’hi, no ha atès les seues obligacions. La comissió considera que la DIA del 2007 està caducada i demana que se’n faça una de nova.
A més, hi ha dos procediments judicials més oberts al Tribunal Superior de Justícia valencià. Un té a veure amb l’aprovació del projecte tècnic per a fer l’obra civil. És a dir, el moll, una esplanada de prop de 140 hectàrees, equivalent a tot el centre històric de València. La Comissió considera que era incomplet perquè li faltaven dades, i que no responia a la DIA.
El segon té a veure amb la mateixa licitació de les obres. La Comissió Ciutat-Port va presentar un contenciós contra aquest acord de licitació. També va sol·licitar la suspensió cautelar de la licitació de les obres adduint que, si no es fes així, es podrien arribar a adjudicar unes obres d’un projecte que és objecte de recurs, però el tribunal la va rebutjar.
“La dada més cridanera, i que s’oculta en la informació que facilita l’Autoritat Portuària, és que es dragarà fins a 28 metres de profunditat en la dàrsena del port de València i fins a 27 metres en la dàrsena de Sagunt i que es pretén dragar fins a 10 milions de metres cúbics a València, quan la DIA de 2007 tan sols recollia 18 metres de profunditat i 1,5 milions de metres cúbics en aquesta ciutat”, critica la comissió en un comunicat.
Segons la Comissió Ciutat-Port, en cas que s’executen aquestes noves actuacions, “molt superiors a les avaluades en 2007, es produirà una vertadera pedrera profunda que tindrà un indubtable impacte ambiental i que afectarà la dinàmica de les platges de l’Albufera, posant en risc el patrimoni natural de totes i tots els valencians d’avui i sobretot de les generacions futures, en la mesura que els danys potencials podrien ser irreparables.”
A més a més, consideren que el fet que l’Autoritat Portuària de València licite les obres podria incórrer no sols en una “extralimitació de les seues competències”, sinó també en “eventuals responsabilitats personals”.