Autopistes reforça els missatges de seguretat a l’estiu davant incompliments en cinturó i velocitat

  • Un estudi detecta el 21,3% de passatgers de darrere sense cinturó, el 4,6% de conductors utilitzant el mòbil i excessos de velocitat

VilaWeb
Redacció
30.07.2017 - 12:13

Un estudi detecta el 21,3% de passatgers de darrere sense cinturó, el 4,6% de conductors utilitzant el mòbil i excessos de velocitat

BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)

La xarxa d’Autopistes d’Abertis reforça els missatges de seguretat aquest agost coincidint amb l’operació sortida i la previsió d’un important volum de desplaçaments pel període vacacional, amb un repunt d’un 5% respecte la resta de l’any, després que un estudi constatés incompliments en cinturó, intermitents i velocitat.

En una entrevista d’Europa Press, la responsable del centre de seguretat vial d’Autopistes, Cristina Zamorano, ha destacat que aquest estudi realitzat entre finals de maig i principis de juny en el tram de l’autopista AP-7 entre Salou-Puçol –escollit per la seva representativitat– té per objectiu “posar en evidència riscos i incentivar conductes per prevenir la sinistralitat”.

Entre les seves principals conclusions, que un 21,3% de passatgers darreres no usa cinturó a les autopistes –0,2% en el cas del conductor–, un 4,6% dels conductors usa el telèfon al volant, un 39,6% no usa l’intermitent per avançar i un 16,5% dels vehicles lleugers no respecta la distància mínima de seguretat.

Aquests resultats s’han aconseguit per dues vies: un observatori fix que ha analitzat el nivell de trànsit, la velocitat, la distància de seguretat i l’ús dels carrils, i un observatori a bord –en moviment– que ha fet una anàlisi més qualitativa d’ús del cinturó, el telèfon i els intermitents, que han treballat durant 13 dies i els set dies de la setmana.

Les conclusions obtingudes s’han elevat a la Direcció general de trànsit (DGT), el Servei Català de Trànsit (SCT) i Trànsit del Govern basc, amb qui han trobat molta complicitat i s’està treballant en un pla conjunt per impulsar campanyes de seguretat.

ESTUDI

Aquest estudi, elaborat en col·laboració amb Intra, ha detectat que el 21,3% dels passatgers posteriors dels vehicles que van per l’autopista no porta cinturó, un percentatge que baixa al 0,2% en tractar-se del conductor, malgrat que l’ús del cinturó redueix a la meitat el risc de mort en cas d’accident, avisa Cristina Zamorano.

Si no portes el cinturó, en un impacte frontal la probabilitat que un ocupant dels seients de darrere copegi mortalment a un altre passatger davanter es multiplica per vuit, i un accident a 80 quilòmetres per hora sense cinturó sol comportar la mort o lesions greus.

El 4,6% dels conductors utilitzen el telèfon mòbil durant la conducció i els auditors d’Autopistes han comprovat que en molts casos l’utilitzen mentre estan avançant, malgrat que a 120 km/h el temps de marcar un número de telèfon suposa recórrer 429 metres, equivalent a quatre camps de futbol.

En les autopistes, on el risc de sofrir un accident és quatre vegades menor que en una via convencional, el 96% dels accidents són per distraccions, entre elles per ús de mòbil.

El 38,3% dels vehicles lleugers condueixen per sobre del límit de velocitat, superant-ho en 5-10 quilòmetres per hora, mentre que el compliment en autocars i camions és major –el 17,2% d’autocars i el 34,8% de camions superen com a màxim en 5 km/h el límit–.

Des d’Autopistes, recorden que l’excés de velocitat és un factor determinant en el 30% d’accidents mortals i que en el 53,7% dels accidents mortals es registra alguna infracció de velocitat.

CARRILS

Han constatat que el 14,6% dels vehicles circulen pel carril esquerre sense estar avançat –malgrat que avançar per la dreta resta prohibit–, el 39,6% no senyalitza amb intermitent els avançaments i el 49,7% no ho fa en les incorporacions.

Respecte a la distància de seguretat, el 16,5% de vehicles lleugers no respecta la distància mínima de seguretat, el 5,1% va massa ràpid i massa prop del vehicle que li precedeix i el 6,6% de vehicles pesats circula a menys de dos segons del vehicle que té davant, i aquestes conductes augmenten en cap de setmana.

CONSELLS PER A UN VIATGE SEGUR

La responsable de seguretat vial explica que per viatjar amb seguretat cal pensar “que en vacances el viatge pot ser un al·licient” i es poden planificar les parades com a part del viatge, evitant les hores de més trànsit i sent flexibles davant les retencions i quan apareix la fatiga.

Abans de viatjar, aconsella revisar el vehicle perquè el manteniment és “fonamental”, posant l’accent en l’estat dels pneumàtics, les llums i l’eixugaparabrisa, i també és important no carregar en excés el cotxe, assegurant els elements mòbils.

Recordar que el cinturó i els elements de seguretat infantil són obligatoris, complir els descansos i parar regularment, adaptant la conducció al tipus de via i al nivell de trànsit, són unes altres de les recomanacions.

A més, des d’Autopistes han llançat la campanya ‘Protegeix-te darrere de la barrera’ en constatar que un de cada cinc morts en autopistes és vianant –viatgers que baixen per una avaria–, per la qual cosa volen incentivar que aquestes persones es protegeixin i se situïn el més lluny possible de la zona de trànsit, si és possible darrere la barrera de seguretat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor