Els auditors europeus alerten de la manca de connectivitat entre Barcelona i alguns altres nuclis per fomentar el transport sostenible

  • El Tribunal de Comptes Europeu lamenta que els habitants de fora de l'àrea metropolitana continuïn depenent del vehicle privat

VilaWeb

ACN

16.01.2025 - 13:02
Actualització: 16.01.2025 - 13:08

El Tribunal de Comptes Europeu ha detectat una manca d’interconnectivitat entre Barcelona i els municipis catalans que dificulta la transició cap a una mobilitat més sostenible. Segons un informe publicat aquesta setmana, reduir l’ús del vehicle privat a favor de mitjans menys contaminants continua essent “un repte” per a la ciutat.

Tot i que Barcelona té una infraestructura de transport ben desenvolupada, “les persones que viatgen a l’àrea metropolitana sovint depenen del vehicle privat”, recull el document. Els auditors també alerten que la manca de coordinació entre administracions pot generar greuges en altres zones del Principat. L’informe posa com a exemple la Plana de Vic, on els nivells d’ozó superen àmpliament la mitjana espanyola. Segons els auditors, “per reduir considerablement la concentració d’ozó a la Plana de Vic, Barcelona ha d’adoptar mesures per reduir els precursors d’aquest contaminant”.

Tot i els problemes detectats, els auditors reconeixen l’impacte positiu d’algunes mesures recents, com la zona de baixes emissions (ZBE) i les superilles. L’informe destaca que la ZBE ha contribuït a disminuir la contaminació per trànsit a Barcelona, tot i que puntualitza que part dels resultats inicials es deuen a la reducció de trànsit durant la crisi de la covid.

Pel que fa a les superilles, s’espera que redueixin la concentració de diòxid de nitrogen un 30% d’aquí al 2030, però els resultats han estat desiguals i han generat danys col·laterals. Una de les conseqüències negatives assenyalades és que les restriccions de trànsit han incrementat un 33% l’activitat comercial en algunes superilles, amb bars i restaurants com a nous focus de soroll. Alhora, la tranquil·litat dins les zones verdes ha desplaçat el trànsit i el soroll cap als carrers adjacents.

L’informe conclou que dos de cada tres ciutadans de l’àrea de Barcelona (66%) encara estan exposats a nivells de soroll i trànsit superiors als llindars establerts per la directiva sobre el soroll ambiental.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor