31.08.2023 - 12:42
|
Actualització: 31.08.2023 - 12:46
La Plataforma per la Llengua ha denunciat que una operadora de l’ONG Save the Children va acusar una simpatitzant de ser una maleducada durant una trucada comercial perquè va demanar de ser atesa en català, un dret que la legalitat catalana recull de forma explícita.
Durant la trucada, que la usuària va enregistrar i l’organització ha publicat ara, es pot apreciar com la treballadora de l’ONG es molesta perquè la dona no canvia a l’espanyol, tot etzibant-li –en aquesta mateixa llengua– “tu i jo parlem la mateixa llengua”. Després de comprovar que la usuària continua negant-se a parlar en espanyol, la treballadora intenta apel·lar a una suposada bona educació. “Tu a mi m’entens, però jo a tu no. T’ho dic per educació, simplement“, li diu.
Decebuda, la treballadora recrimina que el fet que la usuària li continuï parlant en català és com si la treballadora s’hi adrecés unilateralment en anglès, sense assegurar-se abans si la seva interlocutora l’entén o no. Com a últim recurs per a intentar que la seva interlocutora canviï de llengua, l’operadora apel·la a la seva vida privada: “La meva […] és valenciana, però jo no sé valencià. Ella, quan està amb la seva família, quan parla amb nosaltres, no parla en valencià perquè no entenem el valencià”.
És aleshores que la usuària li pregunta li creu realment que li està faltant el respecte per parlar-li en català, a la qual cosa –segons que li recorda– té tot el dret. La resposta de la treballadora és un sí rotund, seguida d’una nova referència familiar fora de context. “Sí, sí, sí els meus […] són alemanys, però davant meu no parlen en alemany”. La dona procedeix aleshores a preguntar-li si no hi ha ningú a l’ONG que pugui atendre-la en català, una petició a la qual la treballadora, finalment, acaba accedint.
“La conversa conduïda per la treballadora de Save the Children va ser molt desafortunada i, una vegada més, esdevé un exemple dels marcs comuns que fixen el castellà com a suposada llengua comuna a què tots els parlants han de recórrer i concórrer de manera natural”, denuncia la Plataforma de la Llengua en un comunicat. I afegeix: “Miri com es miri, és inexcusable que les persones que fan trucades telefòniques en nom d’una ONG no hagin estat preparades per ser respectuoses amb els drets lingüístics de les persones a les quals s’adrecen.”