11.05.2023 - 11:58
|
Actualització: 11.05.2023 - 12:34
La Plataforma per la Llengua ha publicat l’àudio sencer de la treballadora acomiadada del supermercat Veritas de Puigcerdà per haver parlat en català amb els clients. L’entitat ha decidit de fer pública tota la conversa entre la noia i el seu encarregat “per esvair els dubtes de l’empresa”, que va intentar de menystenir l’àudio dient que havia estat editat i que no contenia tota la conversa. “En cap cas la finalització del contracte va ser per motius lingüístics”, deia en un comunicat.
Amb aquest pas, la Plataforma vol que Veritas esclareixi tots els detalls de l’acomiadament. Fins ara, l’empresa ha mantingut que havia despatxat la treballadora perquè se li acabava el contracte de prova i no encaixava en el perfil. Tanmateix, en l’àudio es pot comprovar que el detonant de l’acomiadament van ser dues queixes de treballadors castellanoparlants de les oficines centrals.
En l’àudio es pot sentir el següent diàleg entre l’encarregat i la treballadora:
—Encarregat: Sé que van venir dos clients d’oficines i es van queixar d’això [l’atenció en català].
—Treballadora: Simplement perquè els vaig parlar en català, quan ells em parlaven en castellà…
—Encarregat: No ho sé, només em van dir això.
La Plataforma demana a Veritas per què hi ha “aquest zel” cap a la treballadora, tenint en compte que va parlar en català amb uns clients que en cap moment no li van demanar que canviés de llengua. Així mateix, vol saber com és que es justifica un acomiadament amb tan sols dues queixes. “En quina situació laboral queden tots els treballadors que no s’adrecen en català als consumidors que ho fan en aquest idioma?”, afegeix.
➡️ Per què pren una decisió d’aquesta envergadura —un acomiadament— tenint en compte només les queixes de dos treballadors de les oficines centrals?
➡️ En quina situació laboral queden tots els treballadors que no s’adrecen en català als consumidors que ho fan en aquest idioma?
— Plataforma per la Llengua (@llenguacat) May 10, 2023
Finalment, la Plataforma lamenta que Veritas s’atribueixi la defensa i l’estima al català, si a la pràctica no en fa pràcticament ús en cap espai. De fet, en molts productes propis incompleix el codi de consum de Catalunya perquè no etiqueta en català.