18.07.2024 - 17:56
|
Actualització: 18.07.2024 - 20:26
L’empresa de seguretat ADT Alarmas s’ha negat unes quantes vegades a atendre una clienta que parlava català i li ha acabat etzibant: “Quan decideixi parlar en castellà, atendrem la seva petició.” Ho ha denunciat la Plataforma per la Llengua, que ha publicat un àudio que ho acredita.
La clienta va provar de rebre les comunicacions d’ADT Alarmas en català i l’empresa s’hi va negar. Ho va denunciar a final del 2022 a l’entitat i a l’Agència Catalana de Consum, però durant el darrer any i mig ha continuat rebent les comunicacions en castellà. Quan es va queixar telefònicament, afirma que teleoperadores es van negar a atendre-la i que fins i tot va ser “maltractada verbalment”. Ara ha enregistrat una de les trucades, que ha difós la Plataforma per la Llengua.
En l’enregistrament, la teleoperadora diu que no té cap obligació d’entendre-la si li parla en català. “No estem obligats a atendre en català”, li diu. I li explica: “Si vol parlar amb l’empresa, hi parlarà en castellà.” Quan la clienta demana algú que l’entengui, la teleoperadora simplement respon: “Quan vostè decideixi parlar en castellà, atendrem la seva petició. Mentrestant, no la podem atendre. Bona tarda!”
Sobre això, la Plataforma per la Llengua explica que ADT Alarmas vulnera la llei del codi de consum de Catalunya, que estableix que els consumidors tenen el dret de ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que triïn. Alhora, les empreses també tenen l’obligació d’assegurar que el dret d’adreçar-se en català sigui respectat.
L’entitat explica que enguany ja han rebut més de dues-centes queixes per discriminacions lingüístiques en l’atenció oral dels establiments privats. Per tot plegat, reitera que cal que administracions i autoritats competents augmentin la pressió perquè tothom pugui ser atès en la seva llengua, tant personalment com per telèfon.